Tytuł pozycji:
Selected performative traditions of Kerala (South India)
Niniejsza publikacja jest wynikiem badań terenowych przeprowadzonych przez studentów indologii z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie w południowoindyjskim stanie Kerala. Uczestnicy pogłębili swoją dotychczasową wiedzę na temat tradycji performatywnych regionu, oglądając występy, rozmawiając z artystami oraz poznając ośrodki i metody kształcenia adeptów i kontynuatorów tradycyjnych keralskich sztuk performatywnych.
Rezultatem jest zwięzłe kompendium, które wprowadza w barwny i różnorodny świat form scenicznych wciąż żywych w Kerali i zachęcić może do dalszego ich studiowania. Są to klasyczne formy, jak sanskrycki teatr kudijattam i nangjar kuttu (obie tradycje przedstawiono w obszernym artykule autorstwa Karoliny Dylong), dramat taneczny kathakali (omówiony w tekście Julii Lachowskiej i Agnieszki Wójcik) oraz jego lalkowa wersja pawakathakali (opisana przez Elizę Łach), a także teatr cieni tolpawakuttu z pogranicza Kerali i Tamilnadu (artykuł Zuzanny Szymczyk). Taniec mohinijattam i jego skomplikowaną historię rozważają Natalie Jagło i Natalia Migas, zaś rytualny spektakl tejjam wprowadza Weronika Wyłupek.
Każdy z tych rozdziałów składa się z części prezentującej podstawowe informacje na temat omawianej tradycji performatywnej wraz z odwołaniami do badań nad nimi, zawartych w różnych artykułach i monografiach, a następnie autorki opisują konkretne spektakle, których były świadkami, udokumentowane fotografiami wykonanymi przez uczestników wyprawy do Kerali.
Ze względu na wagę roli muzyki i muzyków w każdym z tych spektakli Aleksandra Dudra przedstawia i opisuje keralskie instrumenty muzyczne oraz tradycyjną muzykę południowoindyską. Jako że cykliczne keralskie święta religijne są okazją do przedstawiania określonych form scenicznych, dwa artykuły opisują święta Mahaśiwaratri i Attukal Pongala jako tworzące dla wszystkich uczestników projektu ramy ich spotkania z wybranymi tradycjami performatywnym Kerali (artykuły Karoliny Muchy i Weroniki Drozd).
Całość poprzedza krótki rozdział dotyczący Kerali, jej historii, społeczeństwie i literatury autorstwa Lidii Sudyki. Rozdział ten można traktować jako wprowadzenie i przedstawienie historycznego i kulturowego tła tematów, które pojawiają się w dalszej części tomu. Całość poprzedza wstęp autorstwa Lidii Sudyka zawierający podstawowe informacje o projekcie.
Badania terenowe w 2023 r. oraz publikacja ich wyników (2024 r.) w postaci recenzowanej monografii były możliwe dzięki dwóm grantom Wydziału Filologicznego w ramach Strategicznego Programu Doskonałość Inicjatywa na Uniwersytecie Jagiellońskim.
The present publication is the result of fieldwork done by Indology students from Jagiellonian University, Krakow in the South Indian state of Kerala. The participants became acquainted with the performing traditions of the region by watching performances, talking to artists and learning about the centres and methods of training adepts and continuators of traditional performing arts. The result is a concise compendium that encourages further study and introduces the colourful and diverse world of stage forms still alive in Kerala. Classical forms such as Sanskrit theatre Kudiyattam and Nangyar Kuttu (essay by Karolina
Dylong), Kathakali dance drama (essay by Julia Lachowska and Agnieszka Wójcik) and its puppet version Pavakathakali (essay by Eliza Łach) are discussed here as well as Tolpavakuttu shadow theatre (essay by Zuzanna Szymczyk), Mohiniyattam dance (essay by Natalie Jagło and Natalia Migas) and Teyyam ritual performance (described by Weronika Wyłupek). Each of these chapters consists of background information based on various studies, articles and monographs, and then the authors describe the specific performances they witnessed, documented by the photographs taken by the participants of the Kerala expedition. The Kerala musical instruments that accompany the performances are also introduced and described by Aleksandra Dudra. Since cyclical festivals in Kerala provide an opportunity to showcase certain stage forms, two of the articles describe the Mahaśivaratri and Attukal Pongala festivals as the setting for the performances (articles by Karolina Mucha and Weronika Drozd). The entire volume is preceded by a short essay on Kerala, its history, society and literature by Lidia Sudyka. This chapter can be seen as an introduction and a presentation of the historical and cultural background to the themes that appear in
the later parts of the volume.
The fieldwork in 2023 and the publication of the results (2024) were supported by two grants from the Faculty of Philology under the Strategic Programme Excellence Initiative at the Jagiellonian University.