Tytuł pozycji:
Komunikacja społeczna i wiersz
Artykuł jest problemowym omówieniem książki Anny Kałuży "Pod grą. Jak dziś znaczą wiersze, poetki i poeci", w której autorka pokazuje, jak proces transformacji sztuki związany ze zmianami w globalnej kulturze, ekonomii i życiu społecznym pozbawił poezję autonomii i uczynił tradycyjne kryteria estetyczne nieużytecznymi dla opisu i oceny wierszy. Kałuża stara się wyjść poza prostą alternatywę kontynuacji lub odrzucenia estetycznego pojęcia poezji nowoczesnej i rozważa nowe sposoby uczestniczenia twórczości poetyckiej w zglobalizowanym świecie komunikacji społecznej. W serii błyskotliwych interpretacji autorka pokazuje, w jaki sposób wiersze niektórych polskich poetek i poetów potrafią przełamać izolację społeczną i skutecznie uczestniczyć w procesach społecznej dystrybucji i cyrkulacji znaczeń.
This article is a review of Anna Kałuża’s book Pod grą. Jak dziś znaczą wiersze, poetki i poeci. Kałuża observes that the processes of transformation of art associated with global cultural, social and economic changes have stripped poetry of its autonomy and made the traditional aesthetic criteria no longer useful for evaluation and description of the poetic works. The book tries to go beyond an alternative of sheer continuation or annihilation of the aesthetic concept of modern poetry and discusses the new possibilities for the poems to participate in the globalised world of social communication. In a set of brilliant interpretations Kałuża shows, how the poems of some contemporary Polish poets manage to break the social isolation and effectively take part in the processes of social distribution and circulation of signs.