Tytuł pozycji:
Endogeniczne uwarunkowania crowdsourcingu
More and more often organisations reach for solutions which enable them entering into interactions with virtual communities. One of them is crowdsourcing, which is a means of solving problems using collective intelligence of the Internet communities. This, however, requires from the organisation knowledge of the factors that condition obtaining of benefits from crowdsourcing and foster intensification of the process alone and its results. Identifying of the internal factors of crowdsourcing seems to be an interesting subject, which requires exploration. The literature related to this subject is fragmentary and dispersed. The aim of the article is attempting to identify the internal conditions of crowdsourcing. The article was written based on a literature review. The results of the conducted research indicate that the factors include three levels: process, employee, and organisation.
Organizacje coraz częściej sięgają po rozwiązania, które pozwalają im na wchodzenie w interakcje ze społecznościami wirtualnymi. Jednym z nich jest crowdsourcing, czyli sposób rozwiązywania problemów przy wykorzystaniu zbiorowej inteligencji społeczności internetowych. Wymaga to jednak od organizacji znajomości czynników, które warunkują uzyskiwanie korzyści z crowdsourcingu oraz sprzyjają intensyfikowaniu samego procesu i jego rezultatów. Identyfikacja wewnętrznych czynników crowdsourcingu wydaje się być ciekawym tematem, wymagającym eksploracji. Literatura w tym zakresie jest fragmentaryczna i rozproszona. Celem artykułu będzie próba identyfikacji wewnętrznych uwarunkowań crowdsourcingu. Artykuł powstał na podstawie przeglądu literatury. Wyniki przeprowadzonych badań wskazują, że czynniki obejmują trzy poziomy: procesu, pracownika oraz organizacji.