Tytuł pozycji:
Misinformation effect from the perspective of social psychology : its nature and inducing resistance
Artykuł ma charakter przeglądowy. Przedstawiono w nim problematykę efektu dezinformacji oraz możliwości jego redukowania. Po zdefiniowaniu efektu dezinformacji opisano jego mechanizmy, przede wszystkim z perspektywy psychologii społecznej i poznawczej. Zaprezentowano takie metody jego redukowania, jak ostrzeżenie o dezinformacji, wspólne odpamiętywanie, placebo oraz wzmocnioną autoafirmację. W podsumowaniu zwrócono uwagę na społeczny aspekt uległości wobec dezinformacji. Zasugerowano także, iż wspólnym mechanizmem leżącym u podłoża skuteczności metod redukowania efektu dezinformacji może być wzrost pewności świadka dotyczący trafności własnych wspomnień. Wskazano również potencjalne dalsze kierunki badawcze.
In this review article we present the misinformation effect and possibilities of its reduction. We present definition of this effect as well as its social mechanisms. We also describe methods of its reduction such as: warning against misinformation, collaborative recall, and reinforced self-affirmation procedure. We emphasize social aspect of yielding to misinformation and mechanisms through which the presented techniques reduce susceptibility to misinformation. Future directions in research on the misinformation effect are also presented.