Tytuł pozycji:
"Jutro się będzie tańczyć wszędzie" czyli o użyteczności muzyki ludowej
Przedmiotem zainteresowania są trzy fabuły (czeska, słowacka i polska), klasyfikowane tradycyjnie jako komedie: Zítra se bude tančit všude/Jutro się będzie tańczyć wszędzie (1952) reż. Vladimír Vlček, Rodná zem/Ziemia ojczysta (1953), reż. Josef Mach oraz Przygoda na Mariensztacie (1953), reż. Leonard Buczkowski. Łączy je czas powstania, sposób podejścia do ludowej muzyki i tańca, niewątpliwe walory historyczne. W filmach tych w odmienny sposób przejawia się ideologia a zwłaszcza promowanie tego, co uważano za "internacjonalne" i "lokalne".
The subject of interest are three films (Czech, Slovak and Polish), traditionally included in the comedy genre: Zítra se bude tančit všude / Tomorrow, People Will Be Dancing Everywhere (1952) dir. Vladimír Vlček, Rodná zem / Homeland (1953), dir. Josef Mach and Przygoda na Mariensztacie / Adventure on Mariensztat (1953), dir. Leonard Buczkowski. They were not only produced at the same time, they also share a similar approach to folk music and dance as well as unquestionable historical values. In each of these films ideology manifests itself in a different way, in particular in the promotion of what has been considered as "international" and "local".