Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Film w twórczości Nağība Maḥfūẓa

Tytuł:
Film w twórczości Nağība Maḥfūẓa
Film in Nağīb Maḥfūẓ’s literary experience
Autorzy:
Gadomski, Sebastian
Michalak-Pikulska, Barbara
Data publikacji:
2017
Słowa kluczowe:
egipski film
kino egipskie
Nağīb Maḥfūẓ
Nadżib Mahfuz
Naguib Mahfouz
Egyptian cinama
Egyptian film
Język:
angielski
ISBN, ISSN:
18973035
Prawa:
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/legalcode.pl
Linki:
http://www.ejournals.eu/Studia-Litteraria/2017/Volume-12-Issue-4/art/11159/  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
Nağīb Maḥfūẓ remains most often identified with literary prose creativity, which clearly dominated his artistic output. We rarely reminisce about his dramatic works, and we occasionally return to the films that came out of his scripts. However, as we read in the memoirs of the Egyptian Nobel Prize winner, film was his first great passion. Maḥfūẓ, adoring the cinema, never wanted to become part of the world of the tenth muse and, incidentally, met in 1947 with the director Ṣalāḥ Abū Sayf, who offered him a collaboration. The romance of the famous Cairo Trilogy’s writer with the world of cinema lasted until 1959, bringing fruit in nearly thirty scenarios. Most of them brought popularity not so much to Maḥfūẓ himself as to the directors and actors who were cast in the main roles. Films such as Al-Fitiwwa, Ğa'alūnī muğriman, Al-Muḏnibūn or Rayā wa-Sakīna are considered to be the most important achievements of the Egyptian cinematography. This paper attempts to look critically at Nağīb Maḥfūẓ’s film output by placing scripts of the Egyptian Nobel Prize winner in the context of his literary prose

Nağīb Maḥfūẓ pozostaje najczęściej utożsamiany z literacką twórczością prozatorską, która w wyraźny sposób zdominowała jego dorobek artystyczny. Rzadko przypominamy sobie o jego utworach dramatycznych i raczej sporadycznie wracamy do filmów, które powstały na podstawie jego scenariuszy. Jednakże jak czytamy we wspomnieniach egipskiego noblisty to właśnie film był jego pierwszą wielką pasją. Maḥfūẓ, uwielbiając kino, nie pragnął jednak nigdy stać się częścią świata dziesiątej muzy i niejako przypadek sprawił, że w 1947 roku spotkał się z reżyserem Ṣalāḥem Abū Sayfem, który zaproponował mu współpracę. Przygoda autora słynnej kairskiej trylogii z filmem trwała do roku 1959 przynosząc owoc w postaci prawie trzydziestu scenariuszy. Większość z nich została zrealizowana dając popularność nie tyle samemu Maḥfūẓowi ile reżyserom i obsadzanym w głównych rolach aktorom. Filmy takie jak między innymi Al-Fitiwwa, Ğaʻalūnī muğriman, Al-Muḏnibūn czy Rayā wa-Sakīna zostały zaliczone do najważniejszych osiągnięć egipskiej kinematografii. Prezentowany referat próbuje krytycznie spojrzeć na filmowy dorobek Nağība Maḥfūẓa umieszczając scenariusze egipskiego noblisty w kontekście jego literackiej twórczości prozatorskiej.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies