Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Różnice międzypłciowe w podręcznikach do wychowania do życia w rodzinie

Tytuł:
Różnice międzypłciowe w podręcznikach do wychowania do życia w rodzinie
Gender differences in family life education textbooks
Autorzy:
Jamrozowicz, Barbara
Data publikacji:
2018
Słowa kluczowe:
praktyki legitymizacyjne
textbooks
sexual pedagogy
pedagogika seksualna
podręczniki
legitimizing practices
Język:
polski
Prawa:
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 3.0 Polska
http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode
Linki:
http://www.edukacja.ibe.edu.pl/images/numery/2018/1-2-jamrozowicz-roznice-miedzyplciowe.pdf  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem artykułu jest rekonstrukcja uprawomocnień różnic międzypłciowych eksponowanych w podręcznikach do zajęć wychowania do życia w rodzinie prowadzonych w gimnazjum w okresie 1999 - 2016. Za adekwatną badawczo uznano perspektywę dyskursywną, w której wiedza podręcznikowa jest postrzegana jako reprezentatywna w dominującym dyskursie. W tym ujęciu ukazano, jak za pomocą języka dochodzi do reprodukcji hegemonii różnic międzypłciowych. W badaniu uwzględniono strategie i kategorie legitymizacyjne w ujęciu Theo van Leeuwena oraz Luisy Martín-Rojo i Teuna van Dijka. Analiza pozwoliła podzielić podręczniki na trzy grupy. W pierwszej i drugiej polaryzacja płci porządkuje cechy mężczyzn i kobiet, nadaje sens i legitymizuje podejmowane w odniesieniu do nich regulacje. W podręcznikach z trzeciej grupy można uchwycić praktyki wspierania uczniów w uzyskiwaniu władzy nad sposobami określenia siebie "w swojej" płci.

The aim of the research presented in the article was to reconstruct the validation for the gender differences in "family life education" textbooks for lower secondary school students published between 1999 - 2016. The discursive perspective is an adequate research approach, as it perceives textbook knowledge to be representative of the dominant discourse. In this perspective, it was shown how the use of language reproduces the hegemony of gender differences The research takes into consideration the strategies and categories of legitimacy of Theo van Leeuwen, Luisa Martín-Rojo and Teun van Dijk. The analysis allowed the texts to be divided into three groups. In the first and second group, gender polarization organises the characteristics of men and women, gives them a particular sense, and legitimizes the regulations ensuing from this. In the texts of the third group, one can perceive the practice of supporting pupils in gaining power over the ways of defining themselves "in their gender".

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies