Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Dissimilarity of resemblances : melodrama in Japanese

Tytuł:
Dissimilarity of resemblances : melodrama in Japanese
Odmienność podobieństw : melodramat po japońsku
Autorzy:
Bobrowski, Michał
Data publikacji:
2008
Język:
polski
Linki:
http://sf.sjol.eu/preview/-2223  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The paper is devoted to Japanese films about tragic love, an adaptation of bunraku plays by Monzaemon Chikamatsu – The Crucified Lovers (Chikamatsu Monogatari, Kenji Mizoguchi 1954) and Double Suicide (Shinju: Ten no amijima, Masahiro Shinoda 1969). The text aims at discovering distinctive, national features of genre typing. To achieve this aim, the author compares the films by Mizoguchi and Shinoda with classic Hollywood love stories of '30, '40 and '50. Comparative analysis leads to the conclusion that there are two main elements that distinguish Japanese melodramas from American ones. The first is connected with the ideological significance of the films: Hollywood melodramas are generally conservative but the Japanese ones are related to left-wing social criticism. However, the most important distinctive motif of Japanese melodramas seems to be an idea of death as a final and absolute realization of love.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies