Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The broken code of poetry : on "Imperium chmur" [The Empire of Clouds] by Jacek Dukaj and "Szczelinami" [Through the Cracks] by Wit Szostak

Tytuł:
The broken code of poetry : on "Imperium chmur" [The Empire of Clouds] by Jacek Dukaj and "Szczelinami" [Through the Cracks] by Wit Szostak
Złamany kod poezji : o "Imperium chmur" Jacka Dukaja i "Szczelinami" Wita Szostaka
Autorzy:
Korwin-Piotrowska, Dorota
Data publikacji:
2024
Słowa kluczowe:
wiersze jako powieść
proza
powieść-haiku
graphic prose
poetry
[in Latin] prosa vincta ("bonded prose")
haiku
prose
poems as novel
Wit Szostak
Jacek Dukaj
haiku novel
proza graficzna
prosa vincta ("proza wiązana")
Język:
polski
ISBN, ISSN:
23534583
Prawa:
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl
Linki:
https://studiapoetica.uken.krakow.pl/article/view/10448/10410  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
The article presents two works, one of which is a novel and at the same time a haiku (Imperium chmur [The Empire of Clouds] by Jacek Dukaj), while the other is a collection of poems designated as a novel in the subtitle (Szczelinami. Powieść [Through the Cracks. A Novel] by Wit Szostak). Both these experiments put forward a number of questions about today’s status of poetry and verse. Among others they ask what the poetic idiom is, whether the boundary between verse and prose is still relevant, what the status of fiction in verse is, and how the subject, construction and stylistic "falsification" should be treated. The author analyzes both examples in detail, pointing out that each of the two writers uses the "code of poetry" in a different manner, but both of them "break" it in some way, i.e. they uncover, decipher and, partly, demystify it.

Artykuł ukazuje dwa utwory, z których jeden jest powieścią i jednocześnie haiku (Imperium chmur Jacka Dukaja), a drugi zbiorem wierszy nazwanych w podtytule powieścią (Szczelinami. Powieść Wita Szostaka). Oba przedstawione eksperymenty otwierają wiele pytań do-tyczących statusu poezji i wiersza dziś – m.in. dotyczących tego, czym jest poetycki idiom, czy granica między wierszem a prozą jest jeszcze istotna, jaki status ma fikcja w wierszu, jak traktować podmiotowy, konstrukcyjny i stylistyczny "falsyfikat". Autorka szczegółowo analizuje obydwa przykłady, wskazując, że każdy z tych pisarzy inaczej wykorzystuje "kod poezji", ale obydwaj go w jakiś sposób "łamią", tj. odkrywają, deszyfrują i po części demistyfikują.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies