Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Logopedyczna ocena dwujęzyczności dziecięcej w kontekście ICF

Tytuł:
Logopedyczna ocena dwujęzyczności dziecięcej w kontekście ICF
Speech therapy assessment of childhood bilingualism in the context of ICF
Autorzy:
Młyński, Rafał
Data publikacji:
2024
Słowa kluczowe:
diagnoza
metoda biografii językowej
diagnosis
dwujęzyczność
bilingualism
the linguistic biography model
the RIOT model
LEAP‑Q
model RIOT
ICF
Język:
polski
ISBN, ISSN:
25447238
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
Linki:
https://czasopisma.uni.lodz.pl/logopedica/article/view/22823/24295  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
The paper is a proposal for the speech therapy diagnosis of children's bilingualism in a nor‑mative condition according to the assumptions of the International Classification of Func‑tioning, Disability and Health (ICF). The author presents the theoretical assumptions of his proposal, i.e. understanding the concept of a 'bilingual person.' Polish research on bilingual persons, the ICF classification and Polish publications based on the classification in question. The following sections present three elements of the diagnosis, i.e. the RIOT model, the use of the LEAP questionnaire and the linguistic biography method, and distinguish parts that are directly related to contextual factors according to the ICF.

Artykuł stanowi propozycję ujęcia diagnozy logopedycznej dwujęzyczności dziecięcej w stanie normatywnym według założeń Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF). Autor przedstawia teoretyczne założenia swojej propozycji, tzn. rozumienie pojęcia "osoba dwujęzyczna", polskie badania logopedyczne osób bilingwalnych, klasyfikację ICF oraz polskie publikacje opierające się na omawianej klasyfikacji. Przytacza trzy elementy diagnozy, tj. model RIOT, użycie kwestionariusza LEAP oraz metody biografii językowej i wyróżnia z nich części łączące się bezpośrednio z czynnikami kontekstowymi według ICF.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies