Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Theology open to philosophy : the frst orthodox theologian, Myrrha Lot-Borodine, and the limits of orthodoxy

Tytuł:
Theology open to philosophy : the frst orthodox theologian, Myrrha Lot-Borodine, and the limits of orthodoxy
Teologia otwarta na filozofię : pierwsza prawosławna teolog, Myrrha Lot-Borodine, i granice ortodoksji
Autorzy:
Lechowska, Marta
Data publikacji:
2024
Słowa kluczowe:
theosis
Orthodox theology
Christian anthropology
Semyon Frank
teologia prawosławna
antropologia chrześcijańska
Siemion Frank
Myrrha Lot-Borodine
Język:
polski
ISBN, ISSN:
00357707
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
Linki:
https://czasopisma.tnkul.pl/index.php/rh/article/view/272/1075  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
The topic of the paper is Myrrha Lot-Borodine, the first Orthodox female theologian, and her attitude to unorthodox ideas. The first part of the article shows the efforts of Lot-Borodine to define the Eastern Christian doctrine and radically distinguish it from the Western branches of Christianity, and the second presents an unprecedented intellectual-spiritual rapport, mutual recognition and intimacy between the Russian theologian and the unorthodox philosopher Semyon Frank, who not only declared his extra-confessionality, but also fundamental freedom in the face of the theological doctrines established. The paper therefore juxtaposes two aspects of the creative personality of the first Orthodox female theologian – theological and philosophical or – the orthodox and the unorthodox.

Przedmiotem niniejszego artykułu jest stosunek Myrrhy Lot-Borodine, pierwszej prawosławnej kobiety-teolog, do nieortodoksyjnych postaw i idei. Pierwsza część artykułu ukazuje wysiłki Lot--Borodine na rzecz dookreślenia wschodniochrześcijańskiej doktryny i radykalnego odróżnienia jej od zachodnich odłamów chrześcijaństwa, druga natomiast – prezentuje niespotykane intelektualno-duchowe porozumienie, wzajemne uznanie i zażyłość między rosyjską teolog a nieortodoksyjnym – nie tylko deklarującym swoją pozakonfesyjność, lecz także fundamentalną wolność wobec ustalonych w ciągu wieków teologicznych doktryn – filozofem, Siemionem Frankiem. Praca zestawia dwa aspekty twórczej osobowości pierwszej prawosławnej kobiety-teologa – teologiczny i filozoficzny lub, odpowiednio: ortodoksyjny i nieortodoksyjny.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies