Tytuł pozycji:
Theology open to philosophy : the frst orthodox theologian, Myrrha Lot-Borodine, and the limits of orthodoxy
The topic of the paper is Myrrha Lot-Borodine, the first Orthodox female theologian, and her attitude to unorthodox ideas. The first part of the article shows the efforts of Lot-Borodine to define the Eastern Christian doctrine and radically distinguish it from the Western branches of Christianity, and the second presents an unprecedented intellectual-spiritual rapport, mutual recognition and intimacy between the Russian theologian and the unorthodox philosopher Semyon Frank, who not only declared his extra-confessionality, but also fundamental freedom in the face of the theological doctrines established. The paper therefore juxtaposes two aspects of the creative personality of the first Orthodox female theologian – theological and philosophical or – the orthodox and the unorthodox.
Przedmiotem niniejszego artykułu jest stosunek Myrrhy Lot-Borodine, pierwszej prawosławnej kobiety-teolog, do nieortodoksyjnych postaw i idei. Pierwsza część artykułu ukazuje wysiłki Lot--Borodine na rzecz dookreślenia wschodniochrześcijańskiej doktryny i radykalnego odróżnienia jej od zachodnich odłamów chrześcijaństwa, druga natomiast – prezentuje niespotykane intelektualno-duchowe porozumienie, wzajemne uznanie i zażyłość między rosyjską teolog a nieortodoksyjnym – nie tylko deklarującym swoją pozakonfesyjność, lecz także fundamentalną wolność wobec ustalonych w ciągu wieków teologicznych doktryn – filozofem, Siemionem Frankiem. Praca zestawia dwa aspekty twórczej osobowości pierwszej prawosławnej kobiety-teologa – teologiczny i filozoficzny lub, odpowiednio: ortodoksyjny i nieortodoksyjny.