Tytuł pozycji:
Individual academic teacher support : theoretical contexts and practical activities at Jagiellonian University
- Tytuł:
-
Individual academic teacher support : theoretical contexts and practical activities at Jagiellonian University
Indywidualne wsparcie nauczyciela akademickiego : konteksty teoretyczne i działania praktyczne w Uniwersytecie Jagiellońskim
- Autorzy:
-
Sajdak-Burska, Anna
- Data publikacji:
-
2024
- Słowa kluczowe:
-
kompetencje
doradztwo dydaktyczne
support
wsparcie
competence
teaching consulting
- Język:
-
polski
- ISBN, ISSN:
-
9788323354345
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Jednym z ważnych wyzwań, z którymi mierzy się każda uczelnia, jest zbudowanie programu, który łączyłby aspekty całościowego podejścia do budowania i wspierania rozwoju kompetencji dydaktycznych nauczycieli akademickich, i który jednocześnie byłby na tyle zróżnicowany i zindywidualizowany, by wsparciem tym obejmował także osoby doświadczające trudności w kształceniu studentów oraz osoby, które posiadając wysokie, uświadomione kompetencje dydaktyczne, pragną doskonalić swoje mistrzostwo. Takie wyzwanie podjęliśmy w projekcie Doskonałość Dydaktyczna Uczelni, przygotowując i przeprowadzając pilotaż indywidualnego wsparcia nauczycieli akademickich. Artykuł opisuje kolejno warstwy teoretyczne i prakseologiczne projektu. Ukazuje rozstrzygnięcia teoretyczne, które uzasadniły wybór modelu wsparcia i stały się podstawą do zbudowania adekwatnego katalogu metod, form i wyboru narzędzi wsparcia. Pierwsza część artykułu poświęcona jest zatem przybliżeniu pola teoretycznego podjętych działań. Czytelnik znajdzie w niej skrócony opis orientacji kształcenia nauczycieli: orientację technologiczną, funkcjonalną, i humanistyczną, ze szczególnym odniesieniem do koncepcji A. Combsa, podkreślającej wartość kształtowania zasobów osobistych, personalnych, społecznych nauczyciela w profesjonalnym pełnieniu roli. Druga część artykułu dotyczy prakseologii, czyli zaprojektowanych w odniesieniu do podstaw teoretycznych działań ukierunkowanych na zindywidualizowane wsparcie. Czytelnik znajdzie w niej opis katalogu działań Doradców Dydaktycznych, pracujących w Punkcie Konsultacyjnym. Artykuł kończy przedstawienie rekomendacji, jakie płyną z wypracowanych działań oraz wynikają z przeprowadzonego badania pilotażowego pracy doradców.
One of the important challenges that every university faces is to build a program that would combine aspects of a holistic approach to building and supporting the development of the teaching competence of academic teachers, and that at the same time would be diverse and individualized enough to include in this support those who experience difficulties in student learning and those who, having high, realized teaching competence, wish to improve their mastery. This was the challenge we took on in the University's Teaching Excellence project, preparing and piloting individual support for university teachers. The article describes the theoretical and praxeological layers of the project in turn. It reveals the theoretical settlements that justified the choice of the support model and became the basis for building an adequate catalog of methods, forms and selection of support tools. Thus, the first part of the article is devoted to introducing the theoretical field of the measures taken. The reader will find an abbreviated description of the orientation of teacher training: technological, functional, and humanistic orientation, with particular reference to the concept of A. Combs, emphasizing the value of forming personal, personal, social resources of the teacher in the professional performance of the role. The second part of the article deals with praxeology, that is, designed with reference to the theoretical basis of activities aimed at individualized support. The reader will find a description of the catalog of activities of the Teaching Advisors, working at the Consultation Point. The article concludes with a presentation of the recommendations that flow from the developed activities and result from the pilot study of the advisors' work.