Tytuł pozycji:
Obszary wykorzystania technologii informacyjnych w gospodarce turystycznej
Modern information technologies constitute the basis for the functioning of the contemporary tourism economy. hey are used both by entities shaping the tourism offer, i.e. tourism enterprises and tourist destinations, as well as consumers of tourism services. hey also support entities of tourism policy. his chapter reviews the mplementation of information technologies in the tourism economy, interpreting the conventional concept of the e-tourism economy. he processes taking place in the economy in a historical perspective were discussed, such as central and global reservation systems or the use o the Internet and social media. he latest solutions implemented in the tourism economy in the field of automation and robotization of service processes and customer–tourist service thanks to the use of the Smart ourism concept used in urban tourist destinations were also indicated, and the future role of artificial intelligence in the functioning of the e-economy of tourism was signaled. he aim of this chapter is therefore to present the areas of use of information related to information technologies and their functions, adapted to the tourism economy, in relation to its individual entities.
Nowoczesne technologie informacyjne stanowią podstawę funkcjonowania współczesnej gospodarki turystycznej. Wykorzystywane są zarówno przez podmioty kształtujące ofertę turystyczną, tj. przedsiębiorstwa turystyczne i destynacje turystyczne, jak również konsumentów usług turystycznych. Są także wsparciem dla podmiotów polityki turystycznej. W niniejszym rozdziale dokonano przeglądu zastosowań technologii informacyjnych w gospodarce turystycznej, intepretując umowne pojęcie e-gospodarki turystycznej. Omówiono procesy zachodzące w gospodarce w ujęciu historycznym, takie jak centralne i globalne systemy rezerwacji czy wykorzystanie Internetu i mediów społecznościowych. Wskazano także na najnowsze rozwiązania implementowane do gospodarki turystycznej w zakresie automatyzacji i robotyzacji procesów usługowych i obsługi klienta–turysty dzięki zastosowaniu koncepcji Smart Tourism stosowanej w miejskich destynacjach turystycznych, a także zasygnalizowano przyszłą rolę sztucznej inteligencji w funkcjonowaniu e-gospodarki turystycznej. Celem niniejszego rozdziału jest zatem przedstawienie obszarów wykorzystania technologii informacyjnych w gospodarce turystycznej. Obszary są zaprezentowane w formie rozwiązań związanych z technologiami informacyjnymi i ich funkcjami, adaptowanymi do gospodarki turystycznej, w odniesieniu do poszczególnych jej podmiotów.