Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

"Wołga, Wołga", czyli o semiotycznym potencjale mitologemu

Tytuł:
"Wołga, Wołga", czyli o semiotycznym potencjale mitologemu
"Volga-Volga", or the semiotic potential of mythologem
Autorzy:
Sadowski, Jakub
Data publikacji:
2018
Wydawca:
Wydawnictwo Sacrum
Słowa kluczowe:
Socialist realism
Grigorij Aleksandrow
semiotyka
realizm socjalistyczny
kino radzieckie
Soviet cinema
Grigori Aleksandrov
semiotics
Język:
polski
Prawa:
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 3.0 Polska
http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Stalin's commonly known taste for Grigori Aleksandrov’s film "Volga-Volga" (1938) provides one with the ability to consider the movie as a very special unit of Stalinist cultural discourse since it had the highest possible informal sanction - "the leader likes it". The film also got a formal official sanction in 1941, when Aleksandrov, with the composer of the film’s music and two of the actors, received the First Degree Stalin Prize. That year, the Stalin Prizes - the highest state award for creative achievements - were granted for the first time, becoming a measure of official evaluation of recent achievements. In case of literature and art, the period under review (within 6-7 years) was in fact the same as the time since the introduction of socialist realism. In this way "Volga-Volga" gained the status of an officially recognized masterpiece of socialist realism in cinema, the director becoming a living classic. The present article is dedicated to the analysis of the category of joy in Aleksandrov's film. It seeks to examine what this category can tell us about the Soviet world and how it refers to the complex of mythological images typical for the semiotic field of Stalinist culture; finally, it explores the conditions that led "joy" to becoming a totalitarian mythologem.

Znane zamiłowanie Stalina do filmu Wołga, Wołga Grigorija Aleksandrowa (1938) daje możliwość rozpatrywania filmu jako bardzo szczególnej jednostki dyskursu kultury stalinowskiej, posiadającej najwyższą z możliwych nieformalnych sankcji - "wodzowi się podoba". Film posiadał zresztą także sankcję formalną i oficjalną od 1941 roku, kiedy to Aleksandrow, wespół z kompozytorem muzyki do filmu oraz dwojgiem aktorów, otrzymał Nagrodę Stalinowską w Dziedzinie Literatury i Sztuki I stopnia. W roku tym Nagrody Stalinowskie - najwyższe państwowe wyróżnienia za osiągnięcia twórcze - były przyznane po raz pierwszy, stając się miarą oficjalnej partyjnej oceny osiągnięć z ostatnich lat. W przypadku literatury i sztuki okres podlegający ocenie wynosił 6-7 lat i był de facto tożsamy z czasem funkcjonowania realizmu socjalistycznego. W ten sposób Wołga, Wołga uzyskała status oficjalnie uznanego arcydzieła kinematograficznego socrealizmu, zaś jej reżyser stał się żywym klasykiem. W artykule analizowana jest kategoria radości w filmie Aleksandrowa - to, w jaki sposób może ona opowiadać o świecie radzieckim, w jaki sposób może odsyłać do kompleksu mitologicznych wyobrażeń charakterystycznych dla semiosfery kultury stalinowskiej, wreszcie o tym, w jakich warunkach "radość" może stać się totalitarnym mitologemem.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies