Tytuł pozycji:
The peaceful partisan : on Banksy’s creative strategies
Tekst przedstawia analizę artystycznych strategii stosowanych przez twórcę street artu – Banksy’ego – opierających się na metodach partyzanckich. Strategie partyzanckie bristolskiego artysty traktowane w sposób metaforyczny ( zgodnie z konstatacjami Carla Schmitta, który na figurę partyzanta patrzy również jak na nonkorformistę nie sięgającego po broń) mają dwa wymiary. Pierwszy odnosi się do planu treści buntowniczych graffiti Banksy’ego, drugi zaś wiąże się z taktyką opartą na fortelach, umożliwiających nielegalną działalność artystyczną. Jednak cykl prac pozostawionych na objętym wojną terytorium Ukrainy wyłamuje się z tego schematu, gdyż tu strategia twórcza artysty nawiązuje także do prymarnego znaczenia wyrazu partyzant – Banksy bierze udział w walce opowiadając się po jednej ze stron
An analysis of the artistic strategies applied by Banksy – the creator of street art – based on partisan methods. The partisan strategies used by the Bristol-born artist are treated in a metaphorical manner (in accordance with the ascertainments of Carl Schmitt, who perceives the figure of a partisan also as that of a non-conformist who does not reach for weapons) and possess two dimensions. The first refers to the contents of Banksy’s rebellious graffiti, and the second is connected with a tactic based on stratagems rendering illegal artistic activity possible. Nonetheless, the series of works left behind in wartime Ukraine breaks out of this scheme since in this case the artist’s relative strategy refers also to the primary significance of the term: "partisan" – Banksy takes part in the battle by opting for one of the sides.