Tytuł pozycji:
Wzorce relacji damsko-męskich w polskich programach telewizyjnych typu reality show opartych na konwencji konkursu
Television programmes with a reality show format primarily provide viewers with entertainment based on dynamic plot developments and the opportunity to watch how celebrities or media novices deal with reality and the difficult tasks set by the programme’s scriptwriters. Each production of this type carries a number of different values and patterns, including attitudes towards human gender and the relationship between men and women. This article aims to identify and systematise what patterns and models of malefemale relationships appear in the four Polish most popular reality shows based on the competition convention. Four formats, whose main goal is for malefemale couples to win, preceded by a game and competition between all participants, were selected for the study: "Hotel Paradise", "Love Island", "Sanatorium of Love" and "Ex on the Beach". These productions share similar game‑play rules, while they differ in the participants’ age, social status, and broadcaster’s profile. The research methodology is based on the analysis of social representations, with a special focus on gender stereotypes and determining their current categories. Based on a random sample of episodes from these four programmes, the research assumptions concerning the reproduction of cultural stereotypes of biological sex in Polish reality shows were verified.
Programy telewizyjne w formacie reality show dostarczają widzom przede wszystkim rozrywki opartej na dynamicznym rozwoju akcji oraz możliwości podglądania, jak celebryci czy medialni nowicjusze radzą sobie z rzeczywistością oraz trudnymi zadaniami postawionymi przez scenarzystów programu. Każda tego typu produkcja niesie ze sobą szereg innych wartości i wzorców, w tym podejścia do płci człowieka oraz relacji między mężczyznami a kobietami. Niniejszy artykuł ma na celu określenie i usystematyzowanie tego, jakie wzorce i modele relacji damsko-męskich pojawiają się w czterech najpopularniejszych w Polsce reality show opartych na konwencji konkursu. Do badań zakwalifikowano cztery formaty, których głównym celem jest wygrana przez pary damsko-męskie, poprzedzona grą i rywalizacją wszystkich uczestników: "Hotel Paradise", "Love Island. Wyspa miłości", "Sanatorium Miłości" oraz "Ex na plaży". Produkcje te łączą zbliżone zasady rozgrywki, natomiast różni wiek uczestników, ich status społeczny, a także profil nadawcy. Metodologia badań opiera się na analizie reprezentacji społecznych w oparciu o testowanie stereotypów płci biologicznych oraz wyznaczenie ich aktualnych kategorii. Na podstawie losowo dobranej próby odcinków z tych czterech programów zweryfikowane zostały założenia badawcze dotyczące powielania w polskich reality show kulturowych stereotypów dotyczących płci biologicznych.