Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Measurements of jet cross-section ratios in 13 TeV proton-proton collisions with ATLAS

Tytuł:
Measurements of jet cross-section ratios in 13 TeV proton-proton collisions with ATLAS
Autorzy:
Topolnicki, Kacper
Volkotrub, Yuriy
Przygoda, Witold
Richter-Wąs, Elżbieta
Gil, Damian
Współwytwórcy:
Współautorami artykułu są członkowie ATLAS Collaboration w liczbie 2912
Data publikacji:
2024
Język:
angielski
ISBN, ISSN:
24700010
Prawa:
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
Measurements of jet cross-section ratios between inclusive bins of jet multiplicity are performed in 140 fb$^{-1}$ of proton-proton collisions with $\sqrt{s}$ = 13 TeV center-of-mass energy, recorded with the ATLAS detector at CERN’s Large Hadron Collider. These ratios are constructed from double-differential cross-section measurements that are made in bins of jet multiplicity and other observables that are sensitive the energy scale and angular distribution of radiation due to the strong interaction in the final state. Additionally, the scalar sum of the two leading jets’ transverse momenta is measured triple differentially, in bins of the third jet’s transverse momentum and of jet multiplicity. These measurements are unfolded to account for acceptance and detector-related effects. The measured distributions are used to construct ratios of the inclusive jet-multiplicity bins, which have been shown to be sensitive to the strong coupling $\alpha_{S}$ while being less sensitive than other observables to systematic uncertainties and parton distribution functions. The measured distributions are compared with state-of-the-art QCD calculations, including next-to-next-to-leading-order predictions for two- and three-jet events. These predictions are generally found to model the data well and perform best in bins with a modest requirement on the third jet’s transverse momentum. Significant differences between data and Monte Carlo predictions are observed in events with large rapidity gaps and invariant masses of the leading jet pair. Studies leading to reduced jet energy scale uncertainties significantly improve the precision of this work and are documented herein.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies