Tytuł pozycji:
Quale educazione alla cittadinanza europea? : il progetto #ShareEU
Aktywne obywatelstwo można analizować w kontekście edukacji przez całe życie podczas edukacji formalnej, nieformalnej i poza-formalnej. Autorki podejmują próbę odpowiedzi na pytanie, co oznaczają pojęcia „obywatel”, „obywatel europejski” i "aktywny obywatel"; jak przebiega proces kształtowania pożądanych postaw i oczekiwanych kompetencji. Odnoszą pojęcie aktywnego obywatelstwa do procesów demokratycznych w państwie prawa, kształtowania świadomości uczniów, ich potrzeb aktywnego i odpowiedzialnego uczestniczenia w życiu społeczno-kulturowo-politycznym - zarówno na poziomie lokalnym, regionalnym, krajowym, jak i europejskim. Autorki uwzględniają najnowsze badania, literaturę przedmiotu, własne doświadczenia naukowe i dydaktyczne, jak również wyniki zrealizowanego międzynarodowego projektu pt: "Kształtowanie aktywnego obywatelstwa w społeczeństwach post-totalitarnych. Refleksje po 15 latach od rozszerzenia UE".
Active citizenship can be analyzed in the context of lifelong learning during formal, informal and non-formal education. The authors attempt to answer the question of what the concepts of "citizen", "European citizen" and "active citizen" mean; how the process of shaping the desired attitudes and expected competences proceeds. They relate the concept of active citizenship to democratic processes in a state of law, shaping students' awareness, their needs for active and responsible participation in socio-cultural and political life - at local, regional, national and European levels. The authors take into account the latest research, literature on the subject, their own scientific and teaching experiences, as well as the results of the completed international project entitled: "Shaping active citizenship in post-totalitarian societies. Reflections after 15 years of EU enlargement".