Tytuł pozycji:
Meeting with Pieter Bruegels canvas "Landscape with the fall of Icarus" : a study of detail
Artykuł został poświęcony refleksji nad klasycznym motywem i jego późniejszymi odniesieniami jako relacji świata literatury i sztuki w międzypokoleniowym spotkaniu z płótnem Pietera Bruegla "Pejzaż z upadkiem Ikara". Spotyka je bowiem nie tylko poeta W.H. Auden ("Musée des Beaux Arts"), ale także każde następne pokolenie, w tym my (akademicy) i nasi studenci (przyszli nauczyciele języka polskiego), obcujące z dziełem niderlandzkiego malarza. W wystąpieniu znajdzie się m. in. miejsce na relację doświadczenia wyniesionego z zajęć ze studentami polonistyki przygotowujących się do pracy w zawodzie nauczyciela. Co wynikło z tego spotkania? Jakie elementy okazały się kluczowe? W jaki sposób udało się wypełnić to spotkanie? Pomocna okazała się hermeneutyczny sposób patrzenia na artefakt i próba odpowiedzi na podstawowe pytania, wynikające z obcowania z dziełem. To swoiste podążanie od obrazu do tekstu, a także od tekstu do obrazu i stykanie rozmaitych stanowisk. Relacja obrazu (jego detale) i tekstu poetyckiego (W. H. Auden) otwierają możliwość stworzenia narracji, wynikającej z własnego doświadczenia odbiorczego. M. in. aby odkryć manierę malarską Bruegla, trzeba wyjść poza płótno - w świat i przenieść wzrok na inne obrazy artysty. Relacja "ja" wobec świata będzie na tyle znacząca, aby zarejestrować głębię dialogu o ludzkiej egzystencji. Dzięki temu istotne będzie dojście do wnioski na podstawie odpowiedzi na pytanie o to, dlaczego to tak żywotny motyw? Czego w zasadzie poszukują artyści i odbiorcy? A także, co mówią dalsze odniesienia i konteksty kulturowe o egzystencjalnej kondycji kolejnych pokoleń artystów i odbiorców?
The article is devoted to reflection on the classical motif and its later references as a relationship between the worlds of literature and art in an intergenerational encounter with Pieter Bruegel's canvas "Landscape with the Fall of Icarus". It is encountered not only by the poet W.H. Auden ("Musée des Beaux Arts"), but also by each subsequent generation, including us (academics) and our students (future teachers of Polish), who come into contact with the work of the Dutch painter. The presentation will include, among other things, a report on the experience gained from classes with students of Polish studies preparing for work as teachers. What resulted from this meeting? What elements turned out to be crucial? How was it possible to fill this meeting? The hermeneutic way of looking at the artifact and an attempt to answer basic questions resulting from contact with the work proved helpful. This is a specific movement from image to text, and also from text to image, and the meeting of various positions. The relationship between the painting (its details) and the poetic text (W. H. Auden) opens up the possibility of creating a narrative resulting from one's own experience of reception. Among other things, in order to discover Bruegel's painting manner, one must go beyond the canvas - into the world and shift one's gaze to other paintings by the artist. The relationship of the "I" to the world will be significant enough to register the depth of the dialogue about human existence. Thanks to this, it will be important to reach conclusions based on the answer to the question of why is this such a vital motif? What are artists and recipients actually looking for? And also, what do further references and cultural contexts say about the existential condition of subsequent generations of artists and recipients?