Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Fotografia jako narzędzie dokumentacji i popularyzacji zbiorów Czartoryskich w XIX wieku

Tytuł:
Fotografia jako narzędzie dokumentacji i popularyzacji zbiorów Czartoryskich w XIX wieku
Photography as a tool of documenting and promoting the Czartoryski collection in 19th century
Autorzy:
Bednarek, Anna
Walanus, Wojciech
Data publikacji:
2024
Słowa kluczowe:
Natan Krieger
Muzeum Książąt Czartoryskich
historia muzeów
history of museums
historia kolekcjonerstwa
Adolphe Braun
photography
history of collections
fotografia
Ignacy Krieger
The Princes Czartoryski Museum
Język:
polski
ISBN, ISSN:
15084302
Linki:
https://mnk.pl/images/upload/pliki/Notae/XIII/Rozprawy%2013%20art5.pdf  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
Po połowie XIX w. reprodukowanie kolekcji prywatnych i instytucjonalnych za pomocą fotografii w celach naukowych, wydawniczych i komercyjnych stawało się coraz powszechniejszą praktyką. Najwcześniejsze znane fotografie zbiorów Muzeum Książąt Czartoryskich powstały przy okazji wystaw, a wykonali je: Karol Beyer (1858), Franck (1865) i Adolphe Braun (1878). Ten ostatni w 1883 r. wydał ich odrębny katalog. Pojedyncze zdjęcia wykonywali także inni fotografowie, m.in. Awit Szubert, jednak zasadniczą rolę w fotografowaniu tej kolekcji w XIX w. odegrał krakowski zakład Ignacego Kriegera, od 1889 r. prowadzony przez Natana Kriegera. Szeroką akcję dokumentacyjną, obejmującą dzieła rzemiosła artystycznego, przeprowadził on w latach 1890-1891. Jej inicjatorem był zapewne dyrektor Muzeum, Marian Sokołowski, który chciał w ten sposób stworzyć archiwum fotograficzne oraz udostępnić zbiory do badań. Dzięki wysokiej ocenie swojej pracy, Krieger w 1891 r. otrzymał zlecenie na sfotografowanie kolekcji Izabeli z Czartoryskich Działyńskiej w Gołuchowie.

After the mid-19th century, the reproduction of private and public collections by means of photography for academic, publishing and commercial purposes became increasingly common practice. The earliest known photographs of the artworks belonging to the Princes Czartoryski Museum were taken during exhibitions and their authors were Karol Beyer (1858), Franck (1865) and Adolphe Braun (1878). The latter published a separate catalogue of the photographs of paintings from the Czartoryski Museum in 1883. Some works were recorded also by other photographers (e.g. Awit Szubert). However, the crucial role in photographing the collection in the 19th century was played by the Cracow studio of Ignacy Krieger, from 1889 run by his son Natan. Between 1890 and 1891 he carried out an extensive recording campaign covering works of applied arts. This action was probably initiated by the museum’s director, Marian Sokołowski, who wanted to establish its photographic archive and make the collection available for research. Thanks to the high evaluation of his work, in 1891 Krieger was commissioned to photograph the collection of Izabela Działyńska née Czartoryska in Gołuchów.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies