Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Kobiety w kościele : przyczynek do badań nad aktywnością świeckich śpiewaczek i instrumentalistek w wybranych kapelach kościelnych na ziemiach polskich w drugiej połowie XVIII i pierwszej połowie XIX wieku

Tytuł:
Kobiety w kościele : przyczynek do badań nad aktywnością świeckich śpiewaczek i instrumentalistek w wybranych kapelach kościelnych na ziemiach polskich w drugiej połowie XVIII i pierwszej połowie XIX wieku
Women in a church: an introduction to studies on the activity of secular female singers and players in selected church chapels in the Polish lands in the 2nd half of the 18th and 1st half of the 19th centuries
Autorzy:
Bujas-Poniatowska, Jolanta
Data publikacji:
2024
Słowa kluczowe:
muzyka kobiet
church music
church music history
19th-century music
sacred music
muzyka XVIIII wieku
religious music
musica sacra
women in music
historia muzyki polskiej
muzyka XIX wieku
kobiety w muzyce
18th-century music
muzyka religijna
women's studies
women in music history
historia muzyki religijnej
muzyka kościelna
Polish music history
kapele kościelne
Język:
polski
ISBN, ISSN:
9788381003919
Linki:
https://katalogi.uj.edu.pl/permalink/48OMNIS_UJA/1v550j0/alma991017055892805067  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie wiedzy naukowej dotyczącej obecności kobiet w świeckich kapelach wokalno-instrumentalnych, działających na terenach polskich przy różnego typu kościołach rzymskokatolickich ze szczególnym uwzględnieniem drugiej połowy XVIII i pierwszej połowy XIX wieku. Po wprowadzeniu, w którym autorka nakreśla specyfikę fenomenu kapel kościelnych oraz analizuje podstawowe regulacje prawne dotyczące udziału kobiet w śpiewie okołoliturgicznym na przestrzeni wieków, analizowane są poszczególne zespoły, w których odnaleziono ślady obecności kobiet muzyków. Kapele zostają podzielone na te, w których sporadyczną obecność kobiet odnotowano już w XVIII wieku oraz zespoły wprowadzające kobiety do grona muzyków w XIX wieku, ale w sposób stały. Omówione zostają też specyficzne przypadki innego schematu obecności i roli kapelistek w zespołach. Szczegółową analizę wieńczy podsumowanie, w którym określa się przyczyny obecności kobiet w kapelach, najczęstszy model kobiety kapelistki oraz przedstawia się perspektywy dalszych badań nad tematem.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies