Tytuł pozycji:
Myth as a tool for political education : the case of ancient Greece
CEL NAUKOWY: Artykuł koncentruje się na wykazaniu specyfiki mitu greckiego jako ważnego elementu greckiej paidei służącego kształceniu postaw obywatelskich.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Współczesne zainteresowanie mitem (Eliade, Malinowski, Durkheim, Dodds) najczęściej koncentruje się na analizach antropologicznych, kulturoznawczych czy literaturoznawczych, co prowadzi do upraszczającego traktowania mitu jako „opowieści fikcyjnej”, a przez to niemogącej konkurować z racjonalną wiedzą. To rozumienie nie przystaje do mitu greckiego, ignorując oryginalny kontekst kulturowy. W Grecji antycznej mit był elementem edukacji politycznej, dostarczającym wiedzy o typowym ludzkim działaniu (Arystoteles). Na drodze analizy stosunku do mitu w dziełach filozofów (Platon, Arystoteles) wykazane zostają podobieństwa między rolą mitu a założeniami współczesnej edukacji politycznej, kładącej nacisk na aktywność, zaangażowanie emocjonalne, współpracę. W artykule zastosowano hermeneutykę tekstów antycznych, wspartą analizą historyczno-filozoficzną.
PROCES WYWODU: W części pierwszej analizie została poddana poezja, jako składnik „filozofii spraw ludzkich”, a zarazem nośnik mitów i zawartej w nich wiedzy. W dalszej części dokonano rekonstrukcji rozumienia mitu w ujęciu antycznym. Ukazanie stosunku filozofów takich jak Platon i Arystoteles do mitu i mitotwórców pozwoliło nakreślić znaczenie mitu i jego roli w kształceniu kompetencji politycznych.
RESEARCH OBJECTIVE: The article demonstrates the specificity of Greek myth as an important element of paideia.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: Contemporary interest in myth (Eliade, Malinowski, Durkheim, Dodds) has concentrated on anthropological, cultural or literary analyses. This has led to a narrow view of myth as a “fictional story”, unable to compete with rational knowledge. However, this is incompatible with the original Greek context, where myth was a part of political education, providing insight into human action. By analysing the works of philosophers, parallels are drawn between the role of myth and modern political education, focusing on the importance of activity, emotional involvement and cooperation. The paper takes a hermeneutic approach, complemented by a historical-philosophical investigation.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: First, poetry was examined as a component of the “philosophy of human affairs” and a vehicle for myths and the associated knowledge. Secondly, a reconstruction of the ancient conceptualisation of myth is presented. By analysing the attitudes of philosophers towards myth and its creators, it became possible to outline the significance of myth and its function in the development of political competence.