Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The semantics of comicality : language – cognition – culture – new media

Tytuł:
The semantics of comicality : language – cognition – culture – new media
Semantyka komizmu : język – poznanie – kultura – nowe media
Autorzy:
Chudzik, Anna
Data publikacji:
2025
Słowa kluczowe:
media studies
comicality
history of culture
medioznawstwo
translation studies
historia kultury
językoznawstwo
humor
translatoryka
linguistics
komizm
Język:
polski
ISBN, ISSN:
9788324241439
Prawa:
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Książka
The subject of this publication is the semantics of comic utterances. The main assumption is that the production of meaning is, on the one hand, a manifestation of universal cognitive structures and processes inherent to humans, enabling subjective conceptualization as a mental experience. On the other hand, it is shaped by cultural influences, including media context and the internalization of cultural and communicative practices. The publication constitutes a valuable and innovative contribution to contemporary humor research. The adopted research perspective - combining cognitive linguistics and anthropological-cultural linguistics with elements of media linguistics - offers a fresh insight into the phenomenon under study, highlighting both its universal characteristics and its specific features, which depend on the media environment in which it operates.

Tematem książki jest semantyka wypowiedzi komicznych, a głównym założeniem myśl, że wytwarzanie znaczenia jest z jednej strony przejawem uniwersalnych dla człowieka struktur i procesów poznawczych, a dzięki nim - subiektywną konceptualizacją jako doświadczeniem mentalnym, z drugiej - efektem kulturowego, w tym medialnego ukontekstowienia i konwencjonalizacji praktyk kulturowo-komunikacyjnych. Celem autorki jest stworzenie modelu semantyki wypowiedzi komicznych w ujęciu poznawczo-kulturowym, w perspektywie językoznawstwa kognitywnego oraz językoznawstwa antropologiczno-kulturowego, których teorie i metody analizy semantycznej uznała za najbardziej relewantne do realizacji celu. Dzięki przyjętym paradygmatom badawczym semantyka wypowiedzi komicznych, rozumianych językowo i multimodalnie, ukazana jest na szerokim, ponaddyscyplinarnym tle zjawisk zarówno mentalnych (procesów percepcyjnych i poznawczych, w tym emocji, ucieleśnienia i umysłu rozszerzonego), jak i zmiennych środowiskowych i kulturowych, w tym zwłaszcza dotyczących technologii medialnych - weryfikacji modelu dokonano na materiale dyskursu komicznego w mediach społecznościowych. Publikacja zawiera także syntezy dotychczasowych badań semantycznych i humorologicznych z uwzględnieniem obecności w nich aspektu poznawczo-semantycznego, a także rozważania na temat korelacji między technologiami medialnymi a strukturami poznania i komunikacji.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies