Tytuł pozycji:
"Harmony of sound and spiritual vision" : can the Medieval polymath and doctor of the church, Hildegard of Bingen, serve as a model creator and scientist for modern man?
Muzyka Hildegardy z Bingen, XII-wiecznej benedyktyńskiej zakonnicy, stanowi fascynującą ekspresję jej światopoglądu, który łączył w sobie mistycyzm, teologię oraz nauki przyrodnicze. Celem artykułu jest analiza, w jaki sposób twórczość muzyczna Hildegardy odzwierciedlała jej przekonania i wizje świata. Poprzez interpretację jej kompozycji muzycznych, w szczególności "Ordo Virtutum", przyjrzymy się symbolice religijnej, dźwiękowym strukturom oraz tekstom, które ilustrują jej mistyczne doświadczenia i zaangażowanie w kontemplację boskości. Drugim elementem życiorysu Hildegardy, który zostanie w pracy omówiony, jest jej wkład w naukę i funkcjonowanie kościoła. Badanie wykorzystuje interdyscyplinarne podejście, łączące elementy muzykologii, teologii oraz historii sztuki, aby lepiej zrozumieć nie tylko techniczne aspekty jej muzyki i tekstów - także naukowych, ale również głębsze przesłanie, jakie niosą. Pozwoli to na lepsze zrozumienie, jak Hildegarda wykorzystywała dźwięk jako środek wyrazu dla idei i mistycznych wizji, czyniąc swoją muzykę nie tylko dziełem sztuki, ale także formą duchowej praktyki i wyznania.
The music of Hildegard of Bingen, a 12th-century Benedictine nun, is a fascinating expression of her worldview, which combined mysticism, theology and natural science. The purpose of this article is to analyse how Hildegard's musical works reflected her beliefs and visions of the world. Through an interpretation of her musical compositions, particularly the "Ordo Virtutum", we will look at religious symbolism, sound structures and texts that illustrate her mystical experiences and commitment to contemplating the divine. The second element of Hildegard’s biography that will be discussed in the paper is her contribution to the science and functioning of the Church. The study uses an interdisciplinary approach, combining elements of musicology, theology and history of art to better understand not only the technical aspects of her music and texts, including scientific ones, but also the deeper messages they convey. This will allow for a better understanding of how Hildegard used sound as a means of expression for ideas and mystical visions, making her music not only a work of art, but also a form of spiritual practice and confession.