Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Intelligence College in Europe : fostering education and culture

Tytuł:
Intelligence College in Europe : fostering education and culture
Autorzy:
Gruszczak, Artur
Data publikacji:
2025
Słowa kluczowe:
Europejska Akademia Wywiadowcza
culture
bezpieczeństwo
wywiad
edukacja
security
education
European Union
Intelligence College in Europe
intelligence
Unia Europejska
kultura
Język:
angielski
ISBN, ISSN:
08850607
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Uruchomienie Europejskiej Akademii Wywiadowczej (Intelligence College in Europe, ICE) wzbudziło oczekiwania co do potencjalnego wkładu w tworzenie wspólnej kultury wywiadowczej w całej Europie. W niniejszym artykule ICE jest postrzegany przez pryzmat dyfuzji kulturowej, w kontekście jego wpływu na instytucjonalizację edukacji i jej krzewienie na poziomie europejskim. Celem artykułu jest ocena postępów w edukacji wywiadowczej jako odpowiedzi na ciągłe wyzwania w zakresie wspierania współpracy między europejskimi służbami wywiadowczymi. Uznając, że skuteczna międzynarodowa współpraca wywiadowcza ulokowana jest na przecięciu interesów narodowych i ponadnarodowych rezultatów, wysiłki ICE jako międzyrządowej inicjatywy edukacyjnej są interesującym studium przypadku. Wyniki badań pokazują, że oddolne inicjatywy, wzmacniane przez zasoby i możliwości narodowe, mają ograniczony wpływ na kształtowanie wspólnych ram edukacyjnych i kulturowych, chyba że są uzupełniane odgórnymi zachętami w celu promowania współpracy i wspólnych wartości. Doświadczenie ICE pokazuje, że odgórne zachęty instytucjonalne mogą być skuteczne, gdy są przyjmowane i wzmacniane przez interesariuszy zgodnych w swoim zaangażowaniu we wspólną kulturę wywiadowczą.

The launch of the Intelligence College in Europe (ICE) raised expectations for its potential contribution to building a common intelligence culture across Europe. This article explores ICE through the lens of cultural diffusion, focusing on its influence on the institutionalization of education and outreach at the European level. It seeks to assess the progress made in intelligence education as a response to persistent challenges in fostering cooperation among European intelligence services. Recognizing that effective international intelligence collaboration lies at the intersection of national interests (inputs) and supranational deliverables, ICE’s efforts as an intergovernmental educational initiative offer a compelling case study. The findings suggest that bottom-up motivations, driven by national assets and capabilities, have limited impact on shaping shared educational and cultural frameworks unless complemented by top-down incentives to promote cooperation and shared values. The ICE experience demonstrates that top-down institutional incentives can be effective when they are embraced and reinforced by stakeholders aligned in their commitment to a common intelligence culture.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies