Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Autorzy:
Szczygieł, Monika
Lipińska, Dominika
Data publikacji:
2025
Słowa kluczowe:
interwencje poznawczo-behawioralne
lęk przed matematyką
math anxiety
cognitive-behavioral interventions
mathematical achievement
osiągnięcia matematyczne
Język:
polski
ISBN, ISSN:
02396858
Prawa:
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
Math anxiety is a specific type of anxiety associated with reduced well-being and poorer mathematical performance. This article reviews cognitive-behavioral strategies for coping with math anxiety, such as cognitive reinterpretation of physiological arousal, expressive writing, relaxation techniques (including breathing exercises and mindfulness), and systematic desensitization. Although all these methods are generally recognized as potentially effective, research findings highlight the need for further studies on their effectiveness and the factors influencing their success. Cognitive reinterpretation shows positive effects in improving mathematical performance, but its effectiveness in reducing math anxiety has not been clearly confirmed. Expressive writing appears to be the least effective in both lowering math anxiety levels and improving math performance. Relaxation techniques yield mixed results, particularly in enhancing mood, but they do not produce lasting improvements in mathematical performance. Systematic desensitization seems to be the most effective method for reducing math anxiety, although its impact on improving math performance is limited and context-dependent. Further research is recommended, incorporating both the measurement of math anxiety and the assessment of mathematical performance, with a strong emphasis on methodological rigor.

Lęk przed matematyką to specyficzny rodzaj lęku, którego występowanie wiąże się z obniżonym samopoczuciem i z gorszymi osiągnięciami matematycznymi. W artykule dokonano przeglądu poznawczo-behawioralnych strategii radzenia sobie z tym lękiem, takich jak reinterpretacja poznawcza pobudzenia fizjologicznego, ekspresyjne pisanie, techniki relaksacyjne (ćwiczenia oddechowe i mindfulness) oraz systematyczna desensytyzacja. Chociaż wszystkie te metody są powszechnie uznawane za potencjalnie skuteczne, wyniki wskazują na potrzebę dalszych badań nad ich efektywnością i uwarunkowaniami skuteczności. Reinterpretacja pobudzenia wykazuje pozytywne efekty w poprawie wyników matematycznych, ale jej skuteczność w redukcji lęku przed matematyką nie została jednoznacznie potwierdzona. Ekspresyjne pisanie wydaje się być najmniej skuteczne zarówno w obniżaniu lęku, jak i w poprawie osiągnięć. Techniki relaksacyjne przynoszą mieszane efekty, szczególnie w poprawie nastroju, ale nie wykazują trwałych rezultatów w zakresie poprawy osiągnięć matematycznych. Systematyczna desensytyzacja wydaje się być najskuteczniejszą metodą zmniejszania lęku przed matematyką, choć jej efekty w zakresie poprawy wyników matematycznych są ograniczone i zależne od kontekstu. Zaleca się dalsze badania, które uwzględnią zarówno pomiar lęku przed matematyką, jak i wykonanie zadań matematycznych, przy jednoczesnej wysokiej dbałości metodologicznej.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies