Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Reading fluency in Polish as a native and a foreign language

Tytuł:
Reading fluency in Polish as a native and a foreign language
Tempo czytania ze zrozumieniem w języku polskim jako rodzimym i obcym
Autorzy:
Moździerz, Tomasz
Data publikacji:
2025
Słowa kluczowe:
język polski
Polish
Polish as a foreign language
język polski jako obcy
tempo czytania
reading rate
czytanie
reading
Język:
polski
ISBN, ISSN:
9788383682501
Prawa:
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl
Linki:
https://books.akademicka.pl/publishing/catalog/view/754/2420/3000  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Książka
Monografia "Tempo czytania ze zrozumieniem w języku polskim jako rodzimym i obcym" to pierwsze w językoznawstwie polskim opracowanie dotyczące płynności czytania w ujęciu ilościowym. Jej celem było opisanie, jak szybko i na jakim poziomie rozumienia czytają polscy ósmoklasiści i maturzyści oraz osoby uczące się języka polskiego jako obcego na poziomach B2, C1 i C2. Publikacja przedstawia wyniki trzyletnich badań nad tempem czytania ze zrozumieniem. W początkowych rozdziałach zebrano wyczerpujący opis procesu w ujęciu psycholingwistycznym i glottodydaktycznym: wymieniono najistotniejsze komponenty, które wpływają na jego jakość, oraz scharakteryzowano najważniejsze modele, które z różnych perspektyw ujmują dekodowanie tekstu. Zestawiono również dane dotyczące szybkości czytania w różnych językach i opisano stan badań tzw. szybkiego czytania. W części metodologicznej przedstawiono aparaturę badawczą możliwą do wykorzystania również w innych projektach, w tym nową jednostkę pomiaru długości tekstu, jaką jest tzw. przeciętny polski wyraz. W trzeciej części pracy zreferowano wyniki pomiarów z wyszczególnieniem każdej grupy oraz w zbiorczym porównaniu, dzięki czemu Czytelnik może zobaczyć, jak przyrasta kompetencja czytelnicza w trakcie edukacji w szkole średniej lub na przestrzeni kolejnych poziomów zaawansowania w języku polskim. Zebrane dane mogą przełożyć się zarówno na systemowe podejście do czytania, na przykład w perspektywie egzaminów wysokiej stawki (matura, testy certyfikatowe) czy planowania cykli dydaktycznych, jak również na codzienną pracę nauczycieli - tak lektorów języka polskiego, jak i innych dydaktyków, którzy na co dzień wykorzystują teksty w nauczaniu.

In reading studies, particularly in the context of language education, the primary focus is often on text comprehension. However, the time required for the process is equally significant. The lack of reliable data on fluent reading rate in Polish gave rise to this project. Its objective was to determine the average fluent reading rates among various groups of Polish language users: high school graduates from Polish schools, eighth-grade students from Polish schools, and learners of Polish as a foreign language at levels B2, C1, and C2. The monograph comprises an introduction, eight chapters, and a conclusion. The first chapter provides a general overview of reading, including a brief history of language and writing, and a detailed analysis of the reading process from biomechanical and cognitive perspectives. The distinctions between learning to read and f luent reading, and between reading in a first and a foreign language were drawn. The second chapter presents various reading models that illustrate the decoding process, from initial visual perception to comprehension. It discusses psycholinguistic approaches, schema theory, the Simple View of Reading, and Carver’s rauding model. In the third chapter the data regarding reading speed across different languages were collected. This part also examines the phenomenon of "speed reading". The fourth chapter presents various methods for measuring text length in the context of reading speed, while the fifth one describes the instruments used in research on reading speed with comprehension. It outlines the development of the measurement tool, including selection of a text, construction of a comprehension test, and the design of a placement test for foreign language learners. Chapters VI–VIII present the conducted research, results, and discussion. The findings indicate that Polish eighth-graders read at an average speed of approximately 152 words per minute (wpm) with 67% comprehension. With 78% comprehension high school graduates achieved a reading speed of approximately 174 wpm, B2-level - 95 wpm, a C1-level - 98wpm. C2-level readers read at 137 wpm, with 89% comprehension. The results of this study may inf luence the planning and evaluation of Polish language education, both as a first/educational and as a foreign language. Additionally, the data may serve as a tool for self-assessment for both native and non-native speakers of Polish.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies