Tytuł pozycji:
Evaluation of libraries in achieving environmental sustainability : testing of an assessment tool for Polish libraries
Cel: Celem realizowanym w artykule jest opisanie procesu powstawania instrumentu do oceny prośrodowiskowych działań bibliotek oraz pilotażowego testowania go w środowisku bibliotekarzy. Działanie to jest postrzegane jako element budowania odporności biblioteki i wzmacniania odporności społeczności w obliczu kryzysu klimatyczno‑ekologicznego. Metoda: Wykorzystano metodę analizy i krytyki piśmiennictwa oraz metodę sondażu diagnostycznego. Wyniki i wnioski: Badanie wykazało, że środowisko bibliotekarskie potrzebuje instrumentu do oceny działań zmierzających do zrównoważenia środowiskowego, ale również do zdiagnozowania obszarów, które należy poprawić. Prace nad jego stworzeniem będą kontynuowane i uwzględnią polskie uwarunkowania społeczne, technologiczne i prawne. Opracowanie takiego narzędzia oraz realizacja edukacji środowiskowej i klimatycznej w bibliotekach wpisują się w koncepcję odporności biblioteki jako organizacji oraz wzmacniania odporności społeczności przez biblioteki. Ograniczenia badań: W badaniach pilotażowych wzięło udział 12 pracowników bibliotek. Przeważali pracownicy reprezentujący biblioteki publiczne. Większa liczba respondentów mogłaby ujawnić inne oceny instrumentu do badania działań zmierzających do zrównoważenia środowiskowego. Zastosowania praktyczne: Celem bibliotekoznawstwa jest doskonalenie działalności praktycznej. Prowadzonym badaniom przyświeca cel praktyczny, jakim jest opracowanie instrumentu do oceny polskich bibliotek w zakresie realizacji zrównoważenia środowiskowego. Oryginalność/Wartość poznawcza: Niniejszy tekst odnosi się do ewaluacji bibliotek w zakresie prowadzenia działań zmierzających do zrównoważenia środowiskowego, który w aspekcie praktycznym nie był poruszany w polskim piśmiennictwie naukowym i fachowym.
Purpose: This article aims to describe the process of developing an instrument for assessing libraries’ pro‑environmental activities and pilot testing it with librarians. This activity is part of building library resilience and strengthening community resilience in the face of the climate‑environmental crisis. Methods: Desk research and survey methods were used. Results and Conclusions: The study showed that the library community needs an instrument to assess actions towards environmental sustainability and also to diagnose areas to work on. Its development will continue, and Polish social and legal conditions will be considered. Developing such a tool and implementing environmental and climate education in libraries are part of library resilience as an organisation and the strengthening of community resilience by libraries. Research Limitations: Twelve library staff took part in the pilot study. The majority of staff represented public libraries. The more significant number of respondents may have revealed different evaluations of the survey instrument for environmental sustainability measures. Practical Implications: Library science aims to improve practical activities. The research carried out is guided by the practical goal of developing an instrument to assess Polish libraries in terms of implementing environmental sustainability. Originality/Value: This text refers to the evaluation of libraries in terms of carrying out activities aimed at environmental sustainability, which, in practical terms, has yet to be addressed in the Polish academic and professional literature.