Tytuł pozycji:
The importance of general knowledge in the professional knowledge system of the teacher
Gwałtowne tempo zachodzących przemian społecznych i technologicznych oraz związany z tym szybki przyrost wiedzy stwarzają zapotrzebowanie na wiedzę ogólną, dającą człowiekowi umiejętność zdobywania wiedzy szczegółowej i wiązania jej różnorakich elementów w sensowną całość. Wiedza ogólna to warunek myślenia, a myślenie to warunek przetrwania. Zdobywanie wiedzy ogólnej i rozwijanie za jej pomocą umiejętności myślenia teoretycznego jest wyznacznikiem pożądanego profesjonalizmu nauczyciela i szansą na przezwyciężanie utylitarnych, pragmatycznych tendencji we współczesnej edukacji.
Rapid changes in societies and new technologies necessitate expanding one’s general knowledge, which, in turn, enables acquisition of specialised knowledge and making sense of its distinct elements. General knowledge is a prerequisite for thinking, and thinking is a prerequisite for survival. Acquiring general knowledge and using it to expand the ability of theoretical thinking is an indication of the teacher’s professionalism and a chance to overcome the utilitarian, pragmatic tendencies prevalent in modern education.