Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Romantic strategies : projects, legends, commentaries

Tytuł:
Romantic strategies : projects, legends, commentaries
Strategie romantyczne : projekty, legendy, komentarze
Autorzy:
Siwiec, Magdalena
Data publikacji:
2025
Słowa kluczowe:
romantyczne parateksty
polsko-francuskie związki literackie
ballad
romantyzm
irony
krytyka literacka
Księga
legends
ballada
literary criticism
literary comparatism
Wanda
the Book
legendy
romanticism
romantic paratexts
romantyzm a nowoczesność
romanticism and modernity
komparatystyka literacka
ironia
Polish-French literary relations
Język:
polski
ISBN, ISSN:
9788323354840
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Książka
The book examines strategies primarily employed by the creators of European Romanticism, and subsequently by its scholars. The sections are centered around projects, ideals, and visions that are often unattainable, yet serve as reference points for the consolidation of communities. The first part of the book specifically addresses these projects-Romanticism, at the threshold of the era, manifests in aesthetic statements (from Wordsworth, Hugo, and Mickiewicz) as a project oriented towards an unachieved (achievable?) goal. Similarly, the representations and literary portrayals within Romantic literature of the ideal Book or perfect time possess an asymptotic nature. The second part focuses on imagined communities, established by writers seeking a multifaceted dialogue with their predecessors (Norwid–Słowacki), within an idealized sibling relationship (as seen in Żmichowska’s novels), and constructed around legends that integrate the national community, viewed from both native and foreign perspectives (such as the legend of Wanda in Polish and French Romanticism). The third part addresses literary criticism-both historical (from 1764 to 1918), which forges kinship relationships among various literatures (particularly French and Polish), and contemporary criticism, which constructs its own interpretation of Romanticism. The book emphasizes not the objectives and endpoints but rather the strategies, positing that in Romanticism, the pursuit itself becomes more significant than the attainment of the goals.

Le livre "Les stratégies romantiques. Projets, légendes, commentaires" est consacré aux stratégies utilisées, en premier lieu, par les créateurs du romantisme européen, et en second lieu par leurs chercheurs. Les parties successives sont centrées sur les projets, idéaux et représentations qui, bien qu’impossibles à réaliser, constituent un point de référence consolidant les communautés. La première partie du livre porte sur les projets : le romantisme lui-même, à l’aube de l’époque, apparaît dans les déclarations esthétiques qui y sont analysées (de Wordsworth, Hugo, Mickiewicz), précisément comme un projet orienté vers un but inatteint (est-il atteignable ?). De même, les idées et les représentations littéraires dans la littérature romantique du Livre parfait ou du temps parfait ont un caractère asymptotique. La deuxième partie traite des communautés imaginées : celles établies par les écrivains cherchant un dialogue multiforme avec leurs prédécesseurs (Norwid-Słowacki), dans une relation fraternelle et sororale idéalisée (les romans de Żmichowska), construites autour des légendes intégrant la communauté nationale, perçues à la fois sous un angle local et étranger (la légende de Wanda dans le romantisme polonais et français). La troisième partie concerne les commentaires critiques - anciens (de 1764 à 1918) qui créent des relations de parenté entre différentes littératures (notamment la littérature française et polonaise), et contemporains qui façonnent leur propre vision du romantisme dans ses liens avec la modernité. Le livre met en avant non pas les objectifs et les points d’arrivée, mais précisément les stratégies, car dans le romantisme, l’aspiration devient plus importante que l’atteinte de ces objectifs.

Książka jest poświęcona strategiom stosowanym zarówno przez twórców romantyzmu europejskiego, jak i przez ich badaczy. Poszczególne części skoncentrowane są wokół projektów, ideałów, wyobrażeń zazwyczaj niemożliwych do realizacji, stanowiących jednak zasadniczy punkt odniesienia. Część pierwsza dotyczy projektów. Właśnie jako projekt jawi się sam romantyzm w wypowiedziach estetycznych u progu epoki (Wordswortha, Hugo, Mickiewicza). Asymptotyczny charakter mają także wyobrażenia i literackie przedstawienia w literaturze romantycznej doskonałej Księgi czy doskonałego czasu. Część druga skupia się na wspólnotach wyobrażonych: w dialogu z poprzednikami (Norwid-Słowacki), w idealizowanej relacji bratersko-siostrzanej (Żmichowska), w legendach integrujących wspólnotę narodową postrzeganych zarówno z perspektywy rodzimej, jak i obcej (legenda o Wandzie). Część trzecia dotyczy komentarzy krytycznych - i dawnych (obecność literatury francuskiej w polskiej krytyce z lat 1764-1918), i współczesnych kreujących obraz romantyzmu. Książka wydobywa na plan pierwszy nie punkty dojścia, ale właśnie strategie, bo w romantyzmie dążenie staje się ważniejsze niż osiągnięcie celu.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies