Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Educational leadership among the heads of primary schools in the provinces of Malopolska and Mazovia

Tytuł:
Educational leadership among the heads of primary schools in the provinces of Malopolska and Mazovia
Przywództwo edukacyjne wśród dyrektorów szkół podstawowych w województwie małopolskim i mazowieckim
Autorzy:
Jurczak, Anna
Data publikacji:
2018
Słowa kluczowe:
education management
publiczna szkoła podstawowa
private primary school
zarządzanie w edukacji
prywatna szkoła podstawowa
dyrektor
director
public primary school
Język:
polski
ISBN, ISSN:
22992014
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 3.0 Polska
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
Purpose of research. The aim of this article is to present, as well as the analysis of own research on the style of management of public and private institutions, presented by directors of private and public primary schools. Methodology. Group of respondents consisted of 82 directors of primary schools: 26 directors of public schools in the Małopolskie voivodship, 17 directors of private schools in the Małopolskie voivodship, 19 directors of public schools in the Mazowieckie Voivodeship, and 20 directors of private schools in the Mazowieckie voivodship. The research is based on the concept of situational leadership by Ken Blanchard (Ken Blanchard, 2007), which distinguishes four styles of team management: instructing, consulting, participation and delegation. The aim of the questionnaire, which was used by me during the research, which concerned the attitude of the directors of the outlets, was to determine the management style of the institution (flexibility of style) and the effectiveness of its style. Results. It turns out that the type of facility, public or private, largely affects the way it is managed by directors. The most important thing is matching the style of targeting to a given group of employees.The location, in this case, the Małopolskie or Mazowieckie voivodships, play a smaller role. In private institutions, both in the Mazowieckie and Małopolskie Voivodships, one of the dominant management styles presented by directors is Instructing whereas in public schools it is delegation. The degree of adaptation of the director's style to the type of institutions is also different.This indicates a different way of management and a different specifics of both facilities. Conclusions. Depending on the different management styles, the directors of the branches present various attitudes. They influence the way of working in private and public institutions to a large extent, which in a long time is reflected in the level of satisfaction and job satisfaction presented by employees. The method of managing the institution also determines the atmosphere prevailing in the school between the pedagogical group, which is one of the factors of effective student education.

Cel badań. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie analizy badań własnych dotyczących stylu zarządzania placówkami publicznymi i prywatnymi przez dyrektorów szkół podstawowych, prywatnych oraz publicznych, znajdujących się na terenie województwa małopolskiego oraz mazowieckiego. Metodyka. Grupę osób biorących udział w badaniach stanowiło 82. dyrektorów szkół podstawowych, w tym 26. dyrektorów szkół publicznych w województwie małopolskim, 17. dyrektorów szkół prywatnych w województwie małopolskim, 19. dyrektorów szkół publicznych w województwie mazowieckim, 20. dyrektorów szkół prywatnych w województwie mazowieckim. Badania opierają się na koncepcji przywództwa sytuacyjnego Kena Blancharda (Ken Blanchard, 2007), który wyróżnia cztery style zarządzania: instruowania, konsultowania, partycypacji oraz delegowania. Do badań wykorzystano kwestionariusz ankiety, w którym udzielenie odpowiedzi na pytania miało na celu rozpoznanie stylu zarządzania placówką (elastyczność stylu) przez dyrektora oraz jego efektywność. Wyniki. Na sposób zarządzania placówką przez dyrektorów w dużym stopniu wpływa fakt czy jest ona instytucją publiczną czy prywatną? Najważniejsze jest jednak dopasowanie stylu kierowania do danej grupy pracowników. Lokalizacja, w tym przypadku województwo małopolskie bądź mazowieckie odgrywają mniejszą rolę. W placówkach prywatnych obu województw jednym z dominujących stylów zarządzania prezentowanym przez dyrektorów jest instruowanie, podczas gdy w szkołach publicznych jest to delegowanie. Oznacza to, że styl zarzadzania warunkowany jest rodzajem szkoły. Wnioski. W zależności od różnego stylu zarządzania dyrektorzy placówek prezentują odmienne postawy. Wpływają one na sposób pracy nauczycieli zarówno w placówkach prywatnych, jak i publicznych co w dłuższym czasie znajduje odzwierciedlenie w różnym stopniu satysfakcji i zadowolenia z pracy. Sposób zarządzania placówką determinuje również atmosferę panującą w szkole między nauczycielami co może przyczynić się do efektów nauczania.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies