Tytuł pozycji:
Film zagrożeniem dla malarstwa? : analiza "Procesji na Kalwarię" Pietera Bruegla w kontekście interpretacji Michaela Gibsona i adaptacji Lecha Majewskiego
- Tytuł:
-
Film zagrożeniem dla malarstwa? : analiza "Procesji na Kalwarię" Pietera Bruegla w kontekście interpretacji Michaela Gibsona i adaptacji Lecha Majewskiego
Is film a threat to painting? : analysis "The Procession to Calvary" of Pieter Bruegel in the context of Michael Gibsons interpretation and adaptation of Lech Majewski
- Autorzy:
-
Piskorska, Anna
- Data publikacji:
-
2018
- Wydawca:
-
Katedra Pedagogiki Katolickiej. Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
- Słowa kluczowe:
-
Lech Majewski
adaptation
Peter Bruegel
painting
film
adaptacja
malarstwo
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Niniejszy artykuł traktuje o sposobach przekładu dzieła sztuki malarskiej na język literatury (eseju) oraz na język filmowy. Przykładem, na którym autorka oparła swoje studium jest obraz "procesja na Kalwarię" Petera Bruegla, książka Michaela Gibsona "Młyn i krzyż" oraz o takim samym tytule film Lecha Majewskiego. Szczegółowa analiza, jakiej dokonał Gibson, wpisuje się w myślenie o kontakcie ze sztuką w charakterze jak najpełniejsego uczestnictwa w rzeczywistości, która stanowi fikcyjny świat obrazu. Lech Majewski, tworząc film na podstawie książki Gibsona, tę nietypową sytuację jeszcze pogłębia i rzeczywistość obrazu Bruegla czyni wszechogarniającą. Czy wybór nowego medium sprawia, że film wchodzi z obrazem w twórczy dialog, czy też będzie stanowić w przyszłości realne zagrożenie dla klasycznego malarstwa?
This article is about how to translate the art of painting into literature (essay) and film language. Examples used to present the problem are: a picture of the "Procession to Calvary", a book by Michael Gibson "The mill and the cross", and the film by Lech Majewski with the same title. The detailed analysis carried out by Gibson is part of thinking about contact with art as the fullest possible participation in reality, which is - in this case - a fictional world of the image. Lech Majewski, who created a film based on Gibson's book, this unusual situation still deepens and the reality of Bruegel's image makes it all-encompassing. Does the film as a new medium enter the creative dialogue with the image, or will it be a real threat to classical painting in the future?