Tytuł pozycji:
Cursed body : about the death of Polish Mother
In this thesis has been analyzed the image of woman in the cinema of Andrzej Żuławski. As a references point author describe image and stereotype of Polish Mother, constituted in polish culture. Director boldly discussed with that archetype connected with the history of national polish cinema. In the face of this, films such as Possesion, The Shaman, The Devil or The Third Part of the Night, express radical creator attitude to the socio-cultural myths. Author paid particular attention to the issue related to the carnality and how it manifests in the movie. That is why this thesis base on the opposition presenting – asexual image of Polish Mother and portraits of women very expansive in their sexuality, in the films directed by Andrzej Żuławski.
W niniejszej pracy analizie poddany został wizerunek kobiety w kinie Andrzeja Żuławskiego. Za punkt odniesienia przyjęto ukonstytuowany w polskiej kulturze obraz i stereotyp Matki Polki. Reżyser śmiało dyskutował z owym zastanym archetypem, wpisanym w historię polskiego kina narodowego. W obliczu tego przywołane w pracy dzieła takie jak Opętanie, Szamanka, Diabeł czy Trzecia część nocy wyrażają radykalny stosunek twórcy do społeczno-kulturowych mitów. W tekście zwrócono szczególną uwagę na kwestię związaną z cielesnością oraz sposób i przejawy jej manifestowania się w kinie. Tym samym oparty został on na opozycji – przeciwstawiono aseksualny wizerunek Matki Polki portretom ekspansywnych w swej seksualności kobiet z filmów Andrzeja Żuławskiego.