Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Mądrość wychowawcza Elżbiety Czackiej FSK ujawniona w stosunku do ludzi niewidomych i słabowidzących

Tytuł:
Mądrość wychowawcza Elżbiety Czackiej FSK ujawniona w stosunku do ludzi niewidomych i słabowidzących
The educational wisdom of Elizabeth Czacka FSK revealed in relation to the blind and dim-sighted
Autorzy:
Łobacz, Małgorzata
Data publikacji:
2018
Słowa kluczowe:
educator
cierpienie
visual disability
niepełnosprawność wzrokowa
godność osobowa
wychowanek
wychowawca
dignity
suffering
student
Język:
polski
ISBN, ISSN:
24504572
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 3.0 Polska
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
Specyficznym rodzajem interakcji międzyludzkiej jest stosunek wychowawca-wychowanek. Na tej płaszczyźnie ujawnia się metafizyka pomocy - wychowawca zobowiązany jest wspierać wychowanka w dochodzeniu do pełni człowieczeństwa. Taka posta wa znamionuje Założycielkę Towarzystwa Opieki nad Ociemniałymi - Matkę Elżbietę Różę Czacką, która pomagała swoim niewidomym podopiecznym uruchomić wszelkie możliwości i zdolności, zwłaszcza te ukryte i zmarginalizowane, by w konsekwencji doprowadzić ich do możliwie samodzielnego i niezależnego od innych życia. Fenomen koncepcji wychowawczej Róży Czackiej - oprócz afirmacji godności osobowej swoich podopiecznych - polega na respektowaniu wartości prawdy, konsekwencji i stawianiu realnych wymagań wobec osób z dysfunkcją wzroku. Sama będąc osobą pozbawioną zdolności widzenia, wiedziała, że ten rodzaj niepełnosprawności jest ciężkim ograniczeniem, ale potrafiła z perspektywy wiary w Boga odnaleźć sens swojego życia, jakim stała się służba niewidomym, zwłaszcza dzieciom.

A specific type of interpersonal interaction is the relation between an educator and their student. It is on this plane that the metaphysics of help is revealed: the educator is obliged to support their student in fulfilling their humanity. Such an attitude is exemplified by the founder of the Society for the Care of the Blind, Mother Elżbieta Róża Czacka, who helped her blind students to release all of their resources and abilities, especially those hidden and marginalised ones, to make them lead a possibly self-reliant and independent life. The phenomenon of the educational concept of Róża Czacka - in addition to the affirmation of the personal dignity of her students - relies on respecting the value of truth and consistency together with imposing realistic requirements on people with visual disabilities. Her own blindness made her realise that this kind of disability is a severe limitation, but thanks to her personal belief in God she could find meaning in her life, which became service to the blind, especially children.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies