Tytuł pozycji:
Media health culture patterns as a challenge to education
zdrowotnej. Autorka wychodzi z założenia, że kultura zdrowotna tkwi w rzeczywistości edukacyjnej. Odwołując się do psychologicznych i socjologicznych ujęć kultury przywołuje kulturowe desygnaty wartości zdrowie oraz znaczenia przypisywane ciału w kulturze współczesnej i podejmuje próbę zdefiniowania pojęcia kultury zdrowotnej. Na podstawie analizy przekazów medialnych związanych z ciałem i zdrowiem stwierdza, że tylko ingerencja edukacyjna może uchronić współczesnego człowieka przed negatywnymi konsekwencjami socjalizacji dla jego zdrowia i prawidłowego rozwoju. Podkreślając rolę edukacji zdrowotnej w procesie alfabetyzacji zdrowotnej stwierdza, że jej efektywność wymaga działań edukacyjnych ukierunkowanych na przygotowanie człowieka do racjonalnego funkcjonowania w przestrzeni medialnej.
eflections are centered around educational aspects of shaping health culture. The author assumes that health culture lies in the educational reality. Referring to psychological and sociological approaches to culture the author shows cultural referents of health as a value and the meanings that are attributed to the human body in contemporary culture and tries to define the concept of health culture. Based on analysis of media information related to the body and health the author states that today only education can protect man from negative consequences of socialization for its health and proper development. The author emphasizes the role of health education in a proces of health literacy and states that its effectiveness requires educational activities that prepare man to rational functioning in the media space.