Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Muriel Tramis "Méwilo" and "Freedom" as the first postcolonial games

Tytuł:
Muriel Tramis "Méwilo" and "Freedom" as the first postcolonial games
"Méwilo" i "Freedom" Muriel Tramis jako pierwsze gry postkolonialne
Autorzy:
Jankowski, Filip
Data publikacji:
2018
Wydawca:
Ośrodek Badawczy Facta Ficta
Słowa kluczowe:
Martinique
slavery
Patrick Chamoiseau
digital games
French Antilles
postcolonialism
video games
Muriel Tramis
Język:
polski
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pl/legalcode
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
Linki:
https://factaficta.files.wordpress.com/2018/08/ksenologie.pdf  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
In the chapter entitled "Muriel Tramis' »Méwilo« and »Freedom« as the First Postcolonial Games", Filip Jankowski examines two digital games accomplished by Muriel Tramis, a game designer from Martinique. The games picture the situation of African-Caribbean slaves and their descendants in a pioneering manner in terms of the medium used. “Méwilo” (1987) and “Fredom” (1988) were created under the influence of the philosophical thought in Martinique, shaped by the pioneers of postcolonialism such as Aimé Césaire and Frantz Fanon, as well as their critics impersonated by Édouard Glissant and Patrick Chamoiseau. Both games differ in terms of applied convention. “Méwilo”, which is a thorough documentary game, focuses on questioning the following inhabitants of the city of Saint-Pierre, the day before the devastating eruption of the Montagne Pelée volcano in 1902. The opposition between the black inhabitants of Martinique and their metropolitan torturers, although strongly outlined, is subject to problematization in both games. Among the main characters of the Tramis' works are black anti-heroes who imitate the French in their ambivalent attitude to the African-Caribbean community. Hence, they reflect the phenomenon of mimicry described by Homi Bhabha. All things considered, Jankowski argues both games to feature apparent postcolonial themes.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies