Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The "I" of Juliusz Słowacki’s the King Spirit : disintegration and unity

Tytuł:
The "I" of Juliusz Słowacki’s the King Spirit : disintegration and unity
"Ja" Króla-Ducha : scalanie i rozpraszanie
Autorzy:
Siwiec, Magdalena
Data publikacji:
2018
Słowa kluczowe:
romanticism
Juliusz Słowacki (1809-1849)
the romantic subject
Juliusz Słowacki (1809-1849)
Polish literature of the 19th century
the fragmentary epic poem
Søren Kierkegaard (1813-1855)
"Król-Duch"
The King Spirit
podmiotowość romantyczna
Język:
polski
ISBN, ISSN:
00359602
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/legalcode
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0
Linki:
http://journals.pan.pl/dlibra/publication/122690/edition/106956/content  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
This article offers a new reading of the complex, multidimensional, palimpsest identity of the eponymous hero of The King Spirit. Intended to be a total work of art (Gesamtkunstwerk), Juliusz Słowacki’s epic poem remains unfinished, in a number of versions that are driven by two impulses, a centrifugal force reducing the poem to a string of inchoate fragments and a centripetal counterforce working for the poem’s unity. The same vectors seem to exert a permanent tension on the central character of the poem, a complex web of relations between body and soul, individual and universal consciousness, boundless and limited knowledge, the bright light of revelation and the inadequacy of words, and, last not least, between inspiration, memory and imagination. The peculiar construction of the "I" in The King Spirit may also be seen as an attempt to relinquish the aesthetic mode of existence for the religious one (as described by Søren Kierkegaard). The poem could then be read as a dramatic record of that transition.

Artykuł stanowi próbę spojrzenia na skomplikowaną, wielopoziomową, palimpsestową podmiotowość Króla-Ducha. W tekście rozpadającym się na wiele wariantów, ale pretendującym do stworzenia dzieła totalnego, daje się zauważyć dwa ruchy - scalający i rozpraszający. Ta dynamika dotyczy także podmiotu poematu określającego się przez permanentne napięcie. Wynika ono ze skomplikowanej relacji między ciałem a duchem, między świadomością indywidualną a uniwersalną, między wiedzą pełną a ograniczoną, miedzy objawieniem a oporem języka, w końcu - między natchnieniem, pamięcią i wyobraźnią. "Ja" Króla-Ducha to także próba porzucenia modelu egzystencji estetycznej na rzecz religijnej (by posłużyć się pojęciami Kierkegarda) odkrywanej w opowieści.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies