Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Polska szesnastowieczna propaganda wojenna w działaniu : przypadek "Atlasu Księstwa Połockiego" (1580)

Tytuł:
Polska szesnastowieczna propaganda wojenna w działaniu : przypadek "Atlasu Księstwa Połockiego" (1580)
Polish 16th-century war-time propaganda in action : the case of "Atlas Księstwa Połockiego" (1580)
Autorzy:
Niedźwiedź, Jakub
Data publikacji:
2017
Słowa kluczowe:
atlas
Stephen Báthory
Polish-Lithuanian Commomwealth
Renaissance cartography
Russia
Polotsk
Livonian War
history of cartography
Atlas Księstwa Połockiego
history of printing
Polish Renaissance literature
political propaganda in the 16th century
Jan Zamoyski
Język:
polski
ISBN, ISSN:
20820984
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/legalcode.pl
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
Linki:
http://www.ejournals.eu/Terminus/2017/Terminus-2017-3/art/12020/  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
The paper's objective is to demonstrate: a) Stanisław Pachołowiecki's Atlas Księstwa Połockiego (Rome 1580) as the first part of a major propaganda action conducted by the royal chancellery; b) the course of its publication; c) who was engaged in its production. At first, the author reminds that Atlas was made during the Livonian War. The main commissioners were King Stephen Báthory and Chancellor Jan Zamoyski. The next part presents the chief propagandistic text created by the Polish chancellery, Edictum regium de supplicationibus, printed in Polatsk in early September 1579. It is an account of the circumstances of the capture of the city by Stephen Báthory's army. The author reviews the text's distribution and translation into English among other languages. It turns out that Edictum, issued several times in 1579, provides the most significant context for the Atlas.The author argues e.g. that the Atlas was to be a commentary for the edict. Next, the process of the publication of maps is explained. The author discusses the circumstances in which the decision to publish them was made, as well as the criteria for selecting cartographic material and the final redaction. He then indicates who was responsible for delivering the text to Rome, when it happened, who was engaged in its publication, and when it was published. The comparison of the dates of the Atlas's shipment to Rome and publication of other texts enables the author to hypothesise about a coherent propaganda action. He shows that its aim was, above all, to win foreign public opinion. In result, four different types of texts were created: a historical narrative (Edictum), a collection of maps (Atlas), a Latin panegyric speech by A. Patrycy Nidecki and a Latin ode by J. Kochanowski. The last part of the paper presents the connections between various persons forming the human network directly or indirectly related to the publication of the atlas and the Polish propaganda action.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies