Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

La relevancia es importante : el uso de gestos deícticos relevantes e informativos por parte de niños de año y medio como factor predictor de las capacidades lingüísticas a los dos años

Tytuł:
La relevancia es importante : el uso de gestos deícticos relevantes e informativos por parte de niños de año y medio como factor predictor de las capacidades lingüísticas a los dos años
Relevance matters : eighteen-month-olds’ use of relevant informative pointing as a predictor of two-year-olds’ language abilities
Autorzy:
Filip, Anna
Broda, Maria
Białecka-Pikul, Marta
Białek, Arkadiusz
Data publikacji:
2018
Słowa kluczowe:
common ground
relevance
language development
preverbal communication
pointing gestures
Język:
angielski
ISBN, ISSN:
02103702
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
The significance of pointing gestures in the development of linguistic communication is linked to their referential character and formation of common ground in use of gestures and speech. Our longitudinal study aimed to define the nature of this relationship more precisely and to explore whether the relevance vs lack of relevance of a child’s pointing gestures is related to development of language abilities. We developed a special protocol to measure relevant and irrelevant pointing gestures in 18-month-olds, sampled production of spontaneous speech and measured their language comprehension at two years of age. A group of 343 children was tested, and using structural equation modelling we showed that relevant gestures predict the level of development of language production and comprehension. As predicted, this association was not applied to irrelevant gestures. It is likely that a child’s more frequent use of relevant pointing gestures helps the caregiver to recognize the child’s communicative intentions and to comment on his/her behaviour appropriately. The identified developmental/predictive relationship is valid in both mentalistic and teleological interpretation of early communicative development.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies