Tytuł pozycji:
Theory and empiricisn in the understanding of life course development
Uprawiając psychologię rozwoju człowieka i starając się jak najpełniej rozwój ten zrozumieć, warto czasami
zadać pytanie o rolę teorii i empirii w budowaniu wiedzy na temat rozwoju człowieka w biegu jego życia. Niniejszy
tekst to głos w dyskusji zainicjowanej przez Adama Niemczyńskiego wokół znaczenia teorii rozwoju,
a także dominacji empiryzmu w psychologii. Przyjmując, że rozwój to pojęcie teoretyczne, a nie empiryczne,
bo z empirii nie wyprowadzimy definicji rozwoju, chcąc gromadzić fakty na temat rozwoju, trzeba oprzeć się
na teorii. Trudno zatem przecenić znaczenie teorii i refleksji wokół rozwoju i gromadzonych danych empirycznych,
które nabierają znaczenia i sensu w świetle określonej teorii.
Doing developmental psychology and trying to understand these processes sometimes we should also ask
about the role of theory and empiricism in building knowledge on human development in life span. This text
is a part of discussion, initiated by Adam Niemczyński, about the importance of the theory of development,
and the dominance of empiricism in psychology. The development is theoretical not empirical concept so
gathering facts about it should rely on theory. It is difficult to overestimate the importance of theory and
reflection about the development and collected empirical data, which are becoming meaningful in the light of
a particular theory.