Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The process of legal inclusion of children and childhood in the context of the historical determinants of children’s rights

Tytuł:
The process of legal inclusion of children and childhood in the context of the historical determinants of children’s rights
Proces inkluzji prawnej problematyki dziecka i dzieciństwa w kontekście historycznych uwarunkowań kategorii praw dziecka
Autorzy:
Kusztal, Justyna
Turczyk, Małgorzata
Współwytwórcy:
Gellert, Aleksandra
Data publikacji:
2018
Wydawca:
Biuro Rzecznika Praw Dziecka
Słowa kluczowe:
the rights of the child
wykluczenie społeczne
inkluzja prawa
legal inclusion
social exclusion
the right to the education
prawo do edukacji
prawa dziecka
Język:
polski
Linki:
http://brpd.gov.pl/sites/default/files/01_prawa_dziecka_wczoraj_dzis_i_jutro_tom_i_-_ebook.pdf  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
For centuries, children have been a social group which, due to its biological structure and social identity, was subject to exclusion in many dimensions of social life. One of the basic aspects was the normative dimension of the inability of children to have legal rights. The child’s social position also had to be reflected in the normative condition. Recognizing a child’s legal status and seeing a person competent enough to perform the rights conferred on him/her requires a lot of effort, which is evident in the historical context. This article presents the historical and social and, in particular,pedagogical context of inclusion of a child and childhood issues in the perspective of the normative nature of human rights protection both in domestic law and in the international community. Due to the breadth and depth of the research topic, it is of a review nature and may inspire further research in this area.

Od wieków dzieci były grupą społeczną, która ze względu na swoją konstrukcję biologiczną i tożsamość społeczną podlegała ekskluzji w wielu wymiarach życia społecznego. Jednym z zasadniczych był wymiar normatywny związany z niemożliwością zaistnienia w przypadku dzieci praw podmiotowych. Pozycja społeczna dziecka musiała mieć zatem swoje odzwierciedlenie również w jego kondycji normatywnej. Uznanie podmiotowości prawnej dziecka i dostrzeżenie w nim osoby wystarczająco kompetentnej do wykonywania powierzonych mu praw wymagało wiele trudu, co widoczne jest w kontekście historycznym. Niniejszy artykuł przedstawia właśnie historyczny i społeczny, a szczególnie pedagogiczny kontekst procesu włączania problematyki dziecka i dzieciństwa w perspektywę normatywnych uwarunkowań ochrony praw człowieka w prawie wewnętrznym oraz w ramach społeczności międzynarodowej. Ze względu na rozległość i głębię tematu badawczego ma on charakter przeglądowy i może stanowić inspirację do badań w tym obszarze.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies