Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Cinematic self-portrait of an artist : Jean Cocteau's "Le Testament d'Orphée" (1960)

Tytuł:
Cinematic self-portrait of an artist : Jean Cocteau's "Le Testament d'Orphée" (1960)
Filmowy autoportret artysty : "Testament Orfeusza" (1960) Jeana Cocteau
Autoportrait filmique d’un artiste : "Le Testament d’Orphée" (1960) de Jean Cocteau
Autorzy:
Jałocha, Aneta
Data publikacji:
2014
Słowa kluczowe:
filozofia sztuki
cinéma
autobiographie
autobiografia
kino
philosophie de l’art
autoportrait
Jean Cocteau
autoportret
Język:
angielski
ISBN, ISSN:
17328705
Prawa:
Dozwolony użytek utworów chronionych
http://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf
Linki:
http://www.ejournals.eu/Romanica-Cracoviensia/2014/Numer-4/art/3839/  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
Celem artykułu jest analiza filmu Jeana Cocteau pod tytułem "Testament Orfeusza" (1960), w kontekście pojawiających się w filmie wątków autobiograficznych. W swoim eseju, opierając się na ustaleniach Philippe’a Lejeune’a, Michela Beaujoura oraz Magdaleny Podsiadło, Autorka identyfikuje sygnały autobiograficzne wykorzystane przez Cocteau w trzeciej części tzw. trylogii orfickiej. Jałocha charakteryzuje motywy zaczerpnięte z wcześniejszych dzieł reżysera, podkreślając autointertekstualny wymiar jego ostatniego filmu. Wskazuje, że film Jeana Cocteau – w którym reżyser wciela się w rolę Poety, modernistycznego Orfeusza – stanowi swoistą formę manifestacji jego poglądów estetycznych; filmowy autoportret artysty oraz jego poetyckiej wyobraźni.

Le but de l’article est d’analyser le film "Le Testament d’Orphée" (1960) de Jean Cocteau par rapport à sa dimension autobiographique. Magdalena Jałocha, en s’appuyant sur les conceptualisations de la pratique autobiographique, proposées par Philippe Lejeune, Michel Beaujour et Magdalena Podsiadło, repère des « signaux autobiographiques » que Cocteau a utilisés dans son film. L’auteure Cinematic self-portrait of an artist – Jean Cocteau’s Le Testament d’Orphée (1960) 275 montre des motifs et des pistes thématiques qui se répètent dans le travail et dans des dimensions auto-textuelles de l’œuvre cinématographique de ce metteur en scène. Magdalena Jałocha constate que ledit film où Cocteau-même joue le rôle du Poète (incarnation moderne d’Orphée), devrait être compris comme incarnation finale de ses concepts existentiels et esthétiques, comme autoportrait filmique de l’artiste et comme reflet de son imagination.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies