Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Contemporary and postmodern Shakespeare : film as historical deconstruction of drama

Tytuł:
Contemporary and postmodern Shakespeare : film as historical deconstruction of drama
Szekspir współczesny i (po)nowoczesny : ekranizacja jako historyczna dekonstrukcja dramatu
Autorzy:
Fazan, Katarzyna
Data publikacji:
2014
Słowa kluczowe:
drama
Shakespeare William
polityka
deconstruction
dramat
dekonstrukcja
politics
historia
history
film
Język:
polski
ISBN, ISSN:
9788323338314
18971962
Prawa:
http://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf
Dozwolony użytek utworów chronionych
Linki:
http://www.ejournals.eu/Wieloglos/2014/Numer-1-19-2014/art/3353/  Link otwiera się w nowym oknie
http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/7013  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
The article is a review of the book: Shakespeare and Cinema. Adaptation Strategies and their Socio-Cultural Contexts (Shakespeare i kino. Strategie adaptacyjne i ich konteksty społeczno-kulturowe) by Olga Katafi asz. In this book the Author analysis 28 chosen fi lm version of Shakespeare dramas adopted by famous directors in 1935–2011. Katafi asz examines especially strategies of adaptations reading in esthetical, political and historical dimensions. The article refers to order of the book which was determined mainly by chronology and begins with Max Reinhardt’s and William Dieterle’s A Midsummer Night’s Dream (1935); then analyses the adaptation strategies prevailing in movies directed by: Laurence Olivier, Orson Welles, Grigorij Kozincev, Akira Kurosawa, Roman Polański, Kenneth Branagh, Peter Greenaway, Richard Loncraine, Baz Luhrmann, Julie Taymor, Ralph Fiennes and Michael Radford; Ernst Lubitsch’s To Be or Not to Be (1942) and Alan Johnson’s To Be or Not to Be (1983). The review discusses (among others) the methodology of the book based on Harold Bloom’s idea so called: ‘the anxiety of infl uence’, accompanying – as suggests Katafiasz – the creative process of fi lm based on Shakespeare’s plays

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies