Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Fikcja i rzeczywistość atelier : pracownia artystyczna w oczach XIX-wiecznych literatów

Tytuł:
Fikcja i rzeczywistość atelier : pracownia artystyczna w oczach XIX-wiecznych literatów
The studio in fiction and in reality : the artist’s workroom in 19th-century literature
Autorzy:
Płaszczewska, Olga
Data publikacji:
2014
Język:
polski
ISBN, ISSN:
00359602
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/legalcode
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0
Linki:
http://journals.pan.pl/dlibra/publication/96278/edition/83025/content  Link otwiera się w nowym oknie
http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/7104  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
For the Romantics the artist’s studio was a special place, a hallowed ground in the Romantic cult of art and its creators. In the 19th century visiting such ‘temples of art’ became almost obligatory for the aspiring middle class public. However, the latter half of the century saw a steady erosion of the feelings of awe and wonder on the part of visitors (or pilgrim guests) intent on sampling a quasi-religious experience. Increasingly, the authenticity of a site knowingly exposed to a prying public and the genuineness of one’s encounter with art under such circumstance were called into question. Another line of critical inquiry preferred to treat the studio interior as a projection or expression of artistic creativity and a place worthy of close inspection for insights into its occupant’s personality. Journalists, art critics and travelling writers like Hippolyte Taine, Józef Ignacy Kraszewski, Stefania Chłędowska and Maria Konopnicka were keenly alert to the link between the artist’s workroom (the way it is furnished, whether it impresses the onlooker by its purposeful arrangement of objects or a 'theatrical' design) and the quality of his work. This essay examines the relationship between the myth and the realities of the artist’s studio in a selection of 19th-century literary records, journalism and travel accounts. The attitudes and opinions expressed there are discussed in connection with the twin moral issues of the price of artistic independence and the cost of popularity.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies