Tytuł pozycji:
The black protests : a struggle for (re)definition of intimate citizenship
Próby zmiany prawa regulującego dostęp do aborcji w Polsce, podjęte przez polski Sejm w 2016 i 2018, zainicjowały intensywną społeczną mobilizację i szerokie protesty społeczne, określane wspólną nazwą "Czarne Protesty". Tę mobilizację traktujemy jako próbę (prze)definiowania obowiązujących pojęć obywatelstwa, a w szczególności, jako wyraz poszukiwania nowego modelu obywatelstwa intymnego, czyli publicznego przedefiniowania praw dotyczących prywatnej/intymnej sfery. Celem artykułu jest analiza wspomnianych (re)artykulacji intymnego obywatelstwa. W pierwszej części artykułu opisujemy czym były Czarne Protesty oraz Ogólnopolski Strajk Kobiet oraz przybliżamy kontekst ich powstania oraz postulaty. W drugiej części definiujemy rozumienie obywatelstwa, a w szczególności obywatelstwa intymnego. Następnie przybliżamy metodologię naszych badań. Ostatnia, analityczna część artykułu rekonstruuje wizje obywatelstwa intymnego wyłaniające się z analizowanego materiału empirycznego.
This article focuses on analysis of redefinitions of intimate citizenship visions in the arenas created by recent women’s protests in Poland. The 2016 and 2018 attempts by the Sejm, the lower house of the Polish Parliament, to introduce amendments to the existing law regulating access to abortion in Poland stirred dramatic social mobilisation and widespread social protests labelled with the umbrella term "Black Protests". We see these mobilisations not only as a protest, but also as attempt to (re)define dominant notions of citizenship, and in particular, as a quest for a new model of intimate citizenship, i.e. public reconceptualisation of rights regarding the private/intimate sphere. Our article offers the in-depth analysis these reconceptualisations. It unfolds in the following way. Firstly, we discuss the phenomena of the Black Protests and Polish Women’s Strikes and present the context of their emergence as well as their agenda. Secondly, we briefly discuss the issue of intimate citizenship. We then present the methodology, as well as discussing the empirical material used for our analysis. In the final part we reconstruct the visions of (intimate) citizenship emerging from the collected material.