Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Medical image as "phenomenon" : body in relation to non-human agencies in selected post-media projects

Tytuł:
Medical image as "phenomenon" : body in relation to non-human agencies in selected post-media projects
Obraz medyczny jako "fenomen" : ciało w relacji z nie-ludzkimi sprawczościami w wybranych projektach postmedialnych
Autorzy:
Twardoch-Raś, Ewelina
Data publikacji:
2017
Słowa kluczowe:
posthumanism
sprawczość
posthumanizm
fenomen
aktorzy nie-ludzcy
non-human actors
obraz medyczny
agency
phenomenon
medical image
Język:
polski
ISBN, ISSN:
9788322936177
08606668
Linki:
http://pkult.sjol.eu/preview/-9747  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
The article examines a special ontogenetic relation that is established between the biological body and physical forces during the procedures of medical imaging. Until now it has been considered only as the creation of a simple form of representation. Medical imaging procedures are special processes in which organic and inorganic matter is entwined, resulting in partial transformation of beings and creation of a new whole. In the text these entanglements will be considered in the context of the concept of ‘the phenomenon’, which is part of the agential realism’ ontology, established by the American researcher Karen Barad. Her approach to agency directs thinking about relations between different beings in posthumanistic and performative perspective. This relationship is illustrated by many artistic post-media projects that often use medical and biometric data to address important social problems (terrorism in the Diane Covert’s project) and diversity of living creatures on Earth (projects of Albert Koetsier).

Artykuł bada szczególną relację o charakterze ontogenetycznym, jaka nawiązuje się między biologicznym ciałem i siłami fizycznymi w czasie badań obrazowania medycznego, która do tej pory była rozważana jedynie jako kształtowanie prostej formy reprezentacji. Procedury obrazowania medycznego to szczególne procesy, w których dochodzi do splecenia materii organicznej i nieorganicznej, powodującego częściowe przekształcenie bytów i stworzenie nowej całości. W tekście splecenia te zostaną rozważone w kontekście koncepcji fenomenu, stanowiącej część ontologii realizmu sprawczego amerykańskiej badaczki Karen Barad. Jej ujęcie sprawczości ukierunkowuje myślenie o relacjach między różnymi bytami w perspektywie posthumanistycznej i performatywnej. Relację tę obrazuje wiele projektów postmedialnych, które wykorzystują dane medyczne i biometryczne, aby niejednokrotnie poruszyć ważkie problemy społeczne (terroryzm w przypadku projektu Diane Covert) oraz dotyczące różnorodności gatunkowej życia na Ziemi (projekty Alberta Koetsiera).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies