Tytuł pozycji:
Sustainable consumption : sources of concept and implementation
Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na dwa podejścia do koncepcji zrównoważonej konsumpcji. Konsumpcja ta, tak dziś popularna wśród konsumentów, decydentów i przedsiębiorców, ma z założenia odwoływać się do koncepcji zrównoważonego rozwoju i stanowić alternatywę dla konsumpcjonizmu. Alternatywę, która w rezultacie ma się przyczynić
do redukcji zgubnych ekologicznie i społecznie skutków kultury konsumpcyjnej. W pierwszej części tego artykułu podejmuję próbę przedstawienia filozoficznych, kulturowych i legislacyjnych podstaw dla koncepcji zrównoważonej konsumpcji. W drugiej omawiam problemy
teoretyczne i praktyczne tego rodzaju konsumpcji, wynikające z nacisku, jaki kładą urzędy zajmujące się jej promocją, na innowacyjność i racjonalność produkcji.
The aim of this article is to draw attention to the two approaches to the concept of sustainable consumption. This consumption, so popular among consumers, policy makers and entrepreneurs is meant to refer to the concept of sustainable development and to be an alternative to consumerism. The alternative, which in effect is to contribute to the
reduction of environmentally and socially devastating effects of consumer culture. In the first part of this article I attempt to present philosophical, cultural and legislative basis for the concept of sustainable consumption. In the second part, I discuss the theoretical and practical problems of this kind of consumption. The problems are a result of dominative approach to sustainable consumption based on the idea of innovation and rationalization of production as a successful and sufficient way to approach sustainable consumption. In economic discourse such approach is called weak sustainable consumption as an opposite to strong sustainable consumption.