Tytuł pozycji:
The role of the image of poviat labor offices in managing relations with representatives of the business sector
W artykule wskazano na duże znaczenie pozytywnych i trwałych relacji z pracodawcami, których należy uznać za ważną grupę klientów urzędów pracy, bez których urzędy te nie są z kolei w stanie realizować swoich zadań związanych z bezrobotnymi. Podjęto próbę weryfikacji tezy, iż kształtowanie dobrych i trwałych relacji urzędów pracy z pracodawcami uwarunkowane jest przyjęciem w organizacji orientacji marketingowej
z dużym naciskiem na budowanie dobrego wizerunku w oczach przedstawicieli biznesu, jako jednej z głównych grup klientów. Orientacja marketingowa zdobywa coraz większe uznanie w kierowaniu wszelkimi typami organizacji, w tym organizacjami publicznymi. Kształtowanie
relacji z klientami sektora publicznego jest jednak odmienne niż w przypadku sektora prywatnego i nie jest możliwe proste przenoszenie doświadczeń. W artykule wskazano w szczególności na odmienną od typowego produktu rynkowego specyfikę pracy, jako produktu oferowanego przez powiatowe urzędy pracy, co utrudnia efektywne stosowanie przez urzędy pracy typowych dla biznesu metod i narzędzi marketingowych. Przedstawione w artykule koncepcje są poparte zarówno analizą literatury z zakresu zarządzania i marketingu, jak i weryfikowane na podstawie badań empirycznych przeprowadzonych wśród klientów (pracodawców) dwóch powiatowych urzędów pracy.
The paper presents reflections on the significance of good and long-lasting relationship between an employment agency and employers as the important group of its customers. The article focuses on how the marketing orientation and good market image of an employment agency may
affect relationship between the employment agency and employers as its customers. The marketing orientation is more and more popular in management both in public and private sector. The relationship management in the public sector is quite different than in the private sector and the business methods need to be changed and adjusted by public managers. The paper focuses especially on the labour as a specific kind of product offered by employment agencies, thus employment agency managers have to develop new effective marketing and management methods. The ideas, presented in the article, are based both on the marketing management literature and empirical research among customers of two employment agencies.