Tytuł pozycji:
Innovations in cultural institutions services
The importance of innovations in the public sector is increasing. It also concerns applying innovations in cultural institutions. At the same time, there is lack of knowledge regarding innovations in such organizations. In particular, we know little about innovations in cultural services. Thus, in order to characterize such innovations, the questionnaire-based research was conducted among the staff of cultural institutions. Innovations in researched organizations varied. The main types observed were those of small level of novelty, created by the staff, implemented on purpose and in evolutional manner, coupled with other types of innovations, and with positive effects.
Innowacje w sektorze publicznym coraz bardziej zyskują na znaczeniu. Dotyczy to także instytucji kultury. Jednocześnie stan wiedzy w zakresie innowacji w tego typu placówkach jest niewielki. W szczególności niewiele wiadomo o innowacjach w usługach kulturalnych. W celu określenia specyfiki tego typu innowacji przeprowadzono badania ankietowe wśród pracowników instytucji kultury. W badanych organizacjach innowacje w usługach charakteryzowały się dużym zróżnicowaniem. Dominującymi typami innowacji były te o niewielkim stopniu nowości, stworzone przez pracowników instytucji, wprowadzone ewolucyjnie, świadomie i celowo, sprzężone z innym zmianami oraz dające pozytywne rezultaty. Przyszłe badania powinny skoncentrować się na rozpoznaniu i szczegółowej charakterystyce innowacji o międzynarodowym stopniu nowości, określeniu uwarunkowań funkcjonowania grup pracowników specjalnie powołanych do opracowywania innowacji oraz na zbudowaniu modelu dyfuzji innowacji w sektorze kultury.