Tytuł pozycji:
Urodzone do fandomu : dzieci jako konsumenci i fani produktów kulturalnych
The fannish media reception has nowadays become the particular model of consumption of the media, encompassing the affirmation for the favorite cultural brands and products, interactive community building, collective creation and distribution of knowledge, and creation of the transformative art. For the youngest media users fandom is the training area preparing them to become the active and creative consumers of the participatory culture. It is also the space for the expression of their tastes and needs. Still, children’s fandom is associated with many threats and controversies. The paper is an attempt to delineate the childrens’ fan activities on the internet.
Fanowski odbiór mediów to dziś odrębny, specyficzny model recepcji, zawierający w sobie zarówno uwielbienie dla ulubionych produktów i marek kulturalnych, jak i budowanie wokół nich społeczności, kolektywne wytwarzanie i dystrybucję wiedzy oraz twórczość przeobrażoną. Dla najmłodszych użytkowników mediów działalność fanowska to trening do aktywnej, kreatywnej konsumpcji kultury i obszar, w którym mogą oni wyrażać swoje potrzeby i upodobania. Fandom to także obszar zagrożeń i kontrowersji. Artykuł stanowi próbę oglądu działań fanowskich dzieci w internecie.